تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,337 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,952 |
شناسایی و اولویتبندی عوامل انگیزشی مؤثر برتسهیم دانش بین کارکنان دانشی با رویکرد تصمیمگیری چندمعیاره فازی(F-MCDM) | ||
فصلنامه مدیریت توسعه و تحول | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 18، آذر 1393، صفحه 49-62 اصل مقاله (1.87 M) | ||
نویسندگان | ||
محمود مدیری1؛ معصومه شکیبایی ثابت* 2؛ حسن رنگریز3 | ||
1استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت، دانشگاه آزاداسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران(عهده دار مکاتبات) | ||
3استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه علوم اقتصادی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل انگیزشی موثر بر تسهیم دانش کارکنان دانشی سازمان و اولویتبندی این عوامل، مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین به ارائه چارچوبی برای مدیران، برای اشتراک دانش از سوی کارکنان دانشی و افزایش تمایل آنها در این امر، به منظور غلبه بر مشکلات فعلی سازمان پرداخته شده است. در اقتصاد دانشی، سازمانهای دانش محور به طور خاص، حساب ویژهای روی کارکنان خود باز میکنند. تسهیم دانش برای سازمان ها مهم است؛ چرا که آنها را قادر میسازد مهارتهای خود را بهبود دهند و برایشان ارزش، اعتبار و مزیت رقابتی ایجاد می کند؛ زیرا وقتی دانش فردی و تجارب کارکنان با هم به اشتراک گذاشته شده و ترکیب شود، نوآوری بوجود میآید. در راستای پاسخ به سوالات تحقیق از تکنیکهای معتبر تصمیمگیری چندمعیاره فازی (F-MCDM) استفاده شده است. جهت تعیین اهمیت نسبی معیارها و رتبهبندی آنها تکنیک AHP فازی مورد استفاده قرار گرفته است. در نهایت برای اولویتبندی گزینههای مدل سلسله مراتبی (مراحل چهارگانه فرآیند تسهیم دانش) از تکنیک TOPSIS فازی استفاده شده است. بر اساس نتایج رتبه بندی" شاخص اعتماد به مدیریت"، با بیشترین وزن، رتبه اول را به خود اختصاص داده است. همچنین پس از بررسی میزان تاثیر هریک از 21 شاخص مذکور بر چهار مرحله فرآیند تسهیم دانش، "درونی سازی" در حوزه مورد مطالعه، بیشتر از سایر مراحل فرآیند تسهیم دانش دارای اهمیت است | ||
کلیدواژهها | ||
تسهیم دانش؛ کارکنان دانشی؛ تصمیمگیری چند معیاره؛ فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی؛ تاپسیس فازی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,412 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,770 |