| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,579,300 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,276,270 |
رابطۀ خودکارآمدی با سبک مدیریت کلاس معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران | ||
| مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش | ||
| مقاله 3، دوره 1، شماره 1، تیر 1391، صفحه 21-28 اصل مقاله (175.56 K) | ||
| نویسندگان | ||
| محمدرضا اسماعیلی1؛ شهره کتابیان2؛ شعله خداداد3 | ||
| 1استادیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی | ||
| 2کارشناس ارشد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی | ||
| 3استادیار دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی | ||
| چکیده | ||
| هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش هوش هیجانی و خودکارآمدی برسبک مدیریت کلاس درس معلمان تربیتبدنی بود. به همین منظور نمونهای مشتمل بر 250 نفر از جامعه 1700 نفری معلمان تربیتبدنی مناطق 22گانه سازمان آموزش و پرورش شهر تهران به روش نمونهگیری خوشهای طبقهای از بین معلمان زن و مرد پنج منطقه انتخاب شدند. سپس پرسشنامههای خودکارآمدی معلمان تربیتبدنی (مارتین، 2003)، هوش هیجانی شوت و همکاران (1998)، روشهای مدیریت کلاس معلمان تربیتبدنی (مک کورماک، 1997) و اطلاعات دموگرافیک بطور همزمان در مورد افراد نمونه به اجرا درآمد. دادههای جمعآوری شده برای انجام تجزیه و تحلیل با استفاده از نرمافزار SPSS دادهپردازی شد که با توجه به سؤالات و فرضیات پژوهش، از آزمونهای رگرسیون چند متغیری برای تعیین قوت پیشبینی مؤلفههای هوش هیجانی و خودکارآمدی در برآورد ابعاد مدیریت کلاس و آزمون t برای گروههای مستقل زنان و مردان استفاده شد. نتایج این بررسی نشان داد که هر سه فرضیه پژوهش که در مورد پیشبینی سبکهای مدیریتی حمایتی، اصلاحی و پیشگیرانه معلمان بودند در سطح آماری (0.05>P) مورد تأیید قرار گرفته و متغیرهای هوش هیجانی و خودکارآمدی از قدرت پیشبینی معتبری برای تبیین سبک مدیریتی معلمان تربیتبدنی برخوردارند. همچنین بین معلمان زن و مرد در هر سه سبک مدیریتی (حمایتی، اصلاحی و پیشگیرانه) تفاوت معناداری وجود نداشت. اما در برخی ابعاد هوش هیجانی و خودکارآمدی تفاوت معنادار مشاهده شد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سبکهای مدیریتی؛ هوش هیجانی؛ خودکارآمدی؛ معلمان تربیت بدنی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,006 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 767 |
||