| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,619,593 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,295,598 |
بررسی تصوف عابدانه و عرفان عاشقانه در غزلیات حافظ | ||
| ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی | ||
| مقاله 4، دوره 10، شماره 37، دی 1393، صفحه 111-143 اصل مقاله (624.92 K) | ||
| نویسندگان | ||
| علی دهقان1؛ خلیل حدیدی1؛ موسی احمدی* 2 | ||
| 1دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | ||
| 2دانش-آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | ||
| چکیده | ||
| تصوف که در آغاز شامل مفاهیمی خشک و ریاضتهایی سخت بود، در قرن سوم با پذیرفتن «محبت» به عنوان یکی از ارکان محوری، رنگ عاشقانه پذیرفت. با ورود عرفان و تصوف به عرصه ادبیات، گروهی به تدوین اصول تصوف عابدانه در آثارشان میپردازند و عدهای آثاری سراسر عرفانی همراه با شور و شوق عاشقانه پدید میآورند. در این میان حافظ مبدع مکتبی است که از اصول عرفان عاشقانه به همراه نگاهی انتقادی به تصوف عابدانه شکل گرفته است و از آن به مکتب رندی تعبیر میشود. اما اشعار حافظ را نمیتوان یکسره از تصوف عابدانه تهی دانست. حافظ ضمن پذیرفتن تأثیری عظیم از مفاهیم قرآنی و تضمینها و تلمیحهای فراوان به آیات قرآن، در ابیات بسیاری عبادت، دعای صبح و آه شب، اصول اخلاقی تصوف و اندیشههای دیگری از تصوف عابدانه را نه با ابهام و بیانی رندانه و دوپهلو، بلکه به روشنی و به قصد تعلیم و توصیه به مخاطب خود، بیان میکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حافظ؛ تصوف عابدانه؛ عرفان عاشقانه | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,685 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,798 |
||