| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,605,940 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,288,741 |
بینش اساطیری در آثار منیرو روانیپور | ||
| ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی | ||
| مقاله 10، دوره 10، شماره 37، دی 1393، صفحه 303-337 اصل مقاله (527.73 K) | ||
| نویسندگان | ||
| فرزانه مونسان* 1؛ عباس خائفی2؛ علی تسلیمی3؛ محمد علی خزانه دارلو3 | ||
| 1دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان | ||
| 2دانشیارگروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان | ||
| 3استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان | ||
| چکیده | ||
| اسطوره یکی از عناصر عمده ساماندهی زبان و معنای داستانهای معاصر استو در دنیای جدید و در عصر خردگرایی نیز مانند زمان گذشته در ذهن و زبان انسان حضوری تأثیرگذار دارد. روانیپور یکی از نویسندگان مطرح اقلیم جنوب کشور است که بنا بر زمینه ذوقی و اندیشگانی خود از اسطورهها استفاده کرده است. در این پژوهش در پی پاسخگویی به این پرسشها بودیم که آیا اسطورهپردازی جزو خصیصههای سبکی روانیپور محسوب میشود؟ و اسطورهها در آثار وی چه کارکردی دارند؟ این نتیجه به دست آمد که آثار منیرو روانیپور از لحاظ محتوایی دو حوزه متفاوت را در برمیگیرد و نوع و شکل اسطورههای به کار گرفته شده در این دو حوزه متفاوت است. در آثار نخستین که عناصر بومی و اعتقادات مردم جنوب کشور به تصویر کشیده شده است، اسطورهسازی از ابزار مهم نویسنده در فضاسازی و شخصیتپردازی است و ویژگی سبکی وی محسوب میشود. در هر دو دسته از آثار، مهمترین کارکرد اسطوره هویتسازی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اسطوره؛ روانیپور؛ اسطورههای بومی؛ پری دریایی؛ آنیما | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,806 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,392 |
||