| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,606,743 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,289,065 |
تحلیل پراگماتیستی «مدیر مدرسه»ی جلال آل احمد | ||
| مطالعات نقد ادبی | ||
| مقاله 7، دوره 7، شماره 28، آذر 1391، صفحه 149-169 اصل مقاله (175.31 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| زهرا تقوی فردود | ||
| دانشجوی دکتری رشته زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی | ||
| چکیده | ||
| مطالعه ی جنبه های کاربردی زبان آل احمد در حوزه ی کاربردشناسی، ویژگی های نثر «مدیر مدرسه» و نوع نگرش آل احمد نسبت به دنیای پیرامون خویش را روشن می سازد. و او را به عنوان نویسنده ای متعهد می شناساند که از طریق کنش های گفتاری گوناگون حامل پیام و مضمون هایی فراتر از آنچه بر زبان آورده، است. نویسنده ای که با دارا بودن دانش به کار گیری ابزار زبان، زاویه ی دید خاصی را برگزیده، تعاملی صمیمانه با خواننده اش برقرار می سازد و از منظر رئالیستی با برجسته نمودن وجهه های اجتماعی افراد، طبقه های اجتماعی مختلف را در زبان تعاملی خاص خودشان، ترسیم کرده، با شناسایی انگاره ها و ساختارهای معرفتی خوانندگانش و اعتماد به آنها، جهان واقعی معاصر را واقع بینانه در نگاشته هایش به منصه ی ظهور می نشاند و با بهره گیری از کاربردهای ارجاعی فراوان در بافت کلامی اش که مبنای آن را دانش گوینده در مورد وجود مصداق قرار می دهد، به نقد آن می پردازد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کاربردشناسی زبان؛ کنش گفتاری؛ آل احمد؛ تضمن؛ کلام؛ پیام | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 804 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 318 |
||