تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,329 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,943 |
تحلیل مقایسه ای نگرش شاملو و نیما در وزن شعر | ||
مطالعات نقد ادبی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 27، شهریور 1391، صفحه 67-91 اصل مقاله (245.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
لعیا تبار سعید1؛ احمد ابو محبوب2 | ||
1کارشناسی ارشد دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
2عضو هئیت علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
چکیده | ||
وزن شعرآزاد نیمایی با حفظ کیفیت عروض سنتی و امکان تغییر در کمیت آن، درحقیقت ادامه ی همان وزن عروض سنتی وقابل تقطیع است. می توان آن را قالبی نو وکامل تراز قالب های شعرکهن فارسی دانست که با نوآوری هایی درکاربرد وزن و قافیه همراه است. وجه تمایزشعرآزاد از قالب های شعر کهن؛عدم تساوی مصراع ها، شکل نوشتاری و نوع ساختمان آن است،که با ترکیب والهام از قالب های مستزاد، مسمط، بحرطویل، ترکیب بند و ترجیع بند شکل گرفت. احمد شاملو از نخستین شاگردان و پیروان نیما است. او بر سر عروض با نیما به توافق نرسید و پس از مدتی تقلید محض از شعرآزاد نیمایی و متحجرشدن در نیما، با بهره گیری از فرهنگ شعری نیما، شعرسپید خود را فارغ ازوزن عروض سنتی وفارغ ازافاعیل عروضی بنیان گذاشت. شاملو وزن را عنصری خارجی، تحمیلی و الحاقی می دانست. او به نوعی موسیقی که جزء طبیعی و جدایی ناپذیر از ساختمان شعر است معتقد بود و در شعرسپید خود با انواع موسیقی درونی، کناری و...، و نیز با به کارگیری خود جوش برخی صنایع لفظی نوعی آهنگ و تناسب را جایگزین وزن عروضی کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
شعرآزاد نیمایی؛ شعر سپید؛ شعر منثور؛ وزن عروضی؛ موسیقی شعر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 886 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 380 |