| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,607,836 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,289,476 |
تحلیل مقایسه ای نگرش شاملو و نیما در وزن شعر | ||
| مطالعات نقد ادبی | ||
| مقاله 5، دوره 7، شماره 27، شهریور 1391، صفحه 67-91 اصل مقاله (245.03 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| لعیا تبار سعید1؛ احمد ابو محبوب2 | ||
| 1کارشناسی ارشد دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
| 2عضو هئیت علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
| چکیده | ||
| وزن شعرآزاد نیمایی با حفظ کیفیت عروض سنتی و امکان تغییر در کمیت آن، درحقیقت ادامه ی همان وزن عروض سنتی وقابل تقطیع است. می توان آن را قالبی نو وکامل تراز قالب های شعرکهن فارسی دانست که با نوآوری هایی درکاربرد وزن و قافیه همراه است. وجه تمایزشعرآزاد از قالب های شعر کهن؛عدم تساوی مصراع ها، شکل نوشتاری و نوع ساختمان آن است،که با ترکیب والهام از قالب های مستزاد، مسمط، بحرطویل، ترکیب بند و ترجیع بند شکل گرفت. احمد شاملو از نخستین شاگردان و پیروان نیما است. او بر سر عروض با نیما به توافق نرسید و پس از مدتی تقلید محض از شعرآزاد نیمایی و متحجرشدن در نیما، با بهره گیری از فرهنگ شعری نیما، شعرسپید خود را فارغ ازوزن عروض سنتی وفارغ ازافاعیل عروضی بنیان گذاشت. شاملو وزن را عنصری خارجی، تحمیلی و الحاقی می دانست. او به نوعی موسیقی که جزء طبیعی و جدایی ناپذیر از ساختمان شعر است معتقد بود و در شعرسپید خود با انواع موسیقی درونی، کناری و...، و نیز با به کارگیری خود جوش برخی صنایع لفظی نوعی آهنگ و تناسب را جایگزین وزن عروضی کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شعرآزاد نیمایی؛ شعر سپید؛ شعر منثور؛ وزن عروضی؛ موسیقی شعر | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 906 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 404 |
||