| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,580,105 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,276,674 |
عقل و خودآگاهی در فلسفه تاریخ هگل | ||
| پژوهشهای معرفت شناختی | ||
| مقاله 5، دوره 2، شماره 5، فروردین 1392، صفحه 71-96 اصل مقاله (341.24 K) | ||
| نویسنده | ||
| مریم ثقفی | ||
| استادیار گروه فلسفه دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز | ||
| چکیده | ||
| فلسفه تاریخ یکی از شاخه های فلسفه است که به اندازه خود فلسفه قدمت ندارد . نگاه فلسفی به تاریخ از قرون وسطی شروع شده و در هگل به اوج خود رسیده است. در این مقاله نگاه هگل به تاریخ با توجه به مسایل عمده مطرح در فلسفه او ، بررسی می شود. دیالکتیک که به نطر هگل ، جریان جاری در هستی است ، حرکت روان را تبیین می کند و در توصیف فرایند این حرکت است که از هستی محض به شناسایی می رسد . هگل از عقلی سخن می گوید که درفرایند شدن خویش به روان مطلق تبدیل می شود و این نهایت تاریخ است جایی که عقل به خود می اندیشد و سوژه و ابژه یا فاعل و موضوع شناسایی یکی است . ا ز آن جا که بخش های مختلف فلسفه او از هم جدا نیستند، ناگزیر اشاره ای به منطق و پدیدارشناسی خواهیم داشت. مساله خودآگاهی و چگونگی حاکمیت عقل و پدیدار شدن روان در تاریخ و نتیجه ستیزه خواجه و برده در این مقاله مورد بحث قرار خواهد گرفت تا سرانجام ببینیم چگونه یگانه شدن اراده جزیی فردی با اراده و خواست کلی یعنی دولت، نهایت آزادی فرد را در پی خواهد داشت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| غایت مندی؛ خواست کلی؛ خودآگاهی؛ آزادی؛ فلسفه تاریخ؛ عقل | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,086 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 854 |
||