تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,550,807 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,703,382 |
مبانی مشروعیت قدرت سیاسی در اندیشه سیاسی اسلام | ||
پژوهشهای معرفت شناختی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 4، دی 1391، صفحه 100-120 اصل مقاله (307.32 K) | ||
نویسنده | ||
سیدعبداله میرغیاثی | ||
عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی | ||
چکیده | ||
مؤلّفه مشروعیّت در یک نظام سیاسی،اساس ومبنای حاکمیّت حا کمان واطاعت شهروندان ازقدرت سیاسی است. دربستر تحوّل تاریخی در جوامع انسانی اعم از غربی وشرقی، در ابتداء حاکمان، واجد فرّه الهی بودند. نظریه¬های حق¬الهی،مشروعیّت¬الهی و پس از آن نظریّه مشروعیّت دینی درعرصه حکومت و سیاست با تمسّک به کتاب مقدّس ومتون مذهبی توجیه می شدند. در تفکراسلامی¬بطور¬أعم، اختلاف نظر درباب¬ منشآء مشروعیّت برخاسته از دومبنای« معرفت شناختی»¬و¬«سیاسی» است. مطابق مبنای نخست «شیعه» تداوم حاکمیّت الهی را درچهره «امامت» متجلّی می بیند و جنبه های ذاتی سیاست را اصولی وآن را از مّهات اصول دین وبالطبع امری اساسی وتحقیقی تلقّی می نماید.امّا «اهل سنّت» تداوم حاکمیّت الهی پس از پیامبر رابرمبنای اجتماع واجماع درنظریه «خلافت» جستجو می¬کند وجنبه¬های ذاتی سیاست را به عنوان فروعات فقهی امری تقلیدی تلقی می نماید. مطابق مبنای¬دوم اختلاف میان شیعه واهل سنّت دربحث حاکمیّت واطاعت بر مبنای مشروعیّت به دوران پس¬از¬پیامبر برمی¬گردد. مبنای انسانی¬مشروعیّت¬مشتمل برعناصر¬متعددی است که حتی مدعیان مشروعیّت بخشیِ حکومت ازراه قهر وغلبه نیز سعی دارند جهت بقاء واستمرار حکومت خود ،آنرا نزد مردم عطیه الهی معرّ فی کنند.که دراین نوشتار به آنها پرداخته می¬شود. بر¬رسی اندیشه سیاسی شیعه در دوران غیبت امام معصوم براساس گفتمان غالب در چهار مرحله یا دوره از عصر تکوین هویّت¬مذهبی¬شیعه¬¬تا عصر جمهوری اسلامی،تحولّ و تطوّر رویکرد به حکومت¬های وقت مبنای مشروعیّت، مسأله¬ی قابل تأملی است که در بخش آخر این مقاله به آن پرداختیم. | ||
کلیدواژهها | ||
مشروعیّت؛ مشروعیّتفراانسانی؛ مشروعیّت انسانی؛ تطور رویکرد شیعی مشروعیّت درحکومت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,009 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 555 |