| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,564,928 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,270,001 |
تصّوف و تشیّع و بعد فلسفی و انسان گرایانه حروفیان(حروفیّه) | ||
| مطالعات نقد ادبی | ||
| مقاله 5، دوره 4، شماره 15، شهریور 1388، صفحه 97-122 اصل مقاله (178.46 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مهدی ابراهیمی؛ حسینعلی کندی | ||
| عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
| چکیده | ||
| در قرن هشتم هجری قمری جنبشی به نام حروفیّه به رهبری فضل الله نعیمی پا به عرصه وجود نهاد. فضل آیات قرآن را با معانی تازه و شگفت انگیز تفسیر می کرد. و اساس تفسیر های اوبر اصالت حروف بود. وی می گفت :هر کس بخواهد به معانی واقعی کتابهای آسمانی پی ببرد و رموز گفتارهای پیامبران پیشین را به حقیقت در یابد، باید با معانی و خواص و راز حروف آشنا گردد. وی در لفّافۀ تصوّف و با تکیه بر راز و رمز حروف با حکومت فئودالی تیمور به مبارزه پرداخت. و در فرجام به دست میر انشاه پسر تیمور به قتل رسید. به هر حال، ظهور و توسعۀ عقاید حروفیّه در ایران، با عقوبت ها و شداید و قتل و کشتار تیموریان همراه بود. پیروان این عقیده در ایران، دوامی نیاوردند و به آسیای صغیر پناهنده شدند. و بدین وسیله توانستند در لباس دراویش فرقۀ بکتاشی نشو و نمایافته و ادامۀ حیات یابند. این فرقه، هم اکنون نیز، به همین نام باقی است. از فروع این فرقه در ایران نقطویّه است که محمود پسیخانی به نشر آن اهتمام ورزید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حروفیّه ( حروفیان)؛ فضل الله نعیمی؛ نسیمی؛ تصوّف؛ انسان | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 791 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 367 |
||