تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,367 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,980 |
نقد کهنالگویی شعر «قصه شهر سنگستان» مهدی اخوانثالث | ||
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 28، مهر 1391، صفحه 178-209 اصل مقاله (460.17 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حمیدرضا فرضی | ||
استادیارزبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد تبریز | ||
چکیده | ||
«نقد کهنالگویی» یکی از رویکردهای اصلی نقد ادبی معاصر است که به کشف ماهیت و ویژگی اسطورهها و کهنالگوها و نقش آنها در ادبیات میپردازد. در این مقاله «قصه شهر سنگستان» از دیدگاه نقد کهنالگویی، بررسی و براساس کهنالگوهای قهرمان، مرگ و تولد دوباره، پیر دانا، سایه و خویشتن، و نمادهای کهنالگویی درخت، کوه، درّه، غار، چشمه، چاه و عدد هفت، تحلیل شده است. اساس کهنالگویی این شعر بر اسطوره «قهرمان ـ منجی» شکل گرفته و بقیه کهنالگوها و نمادها در ارتباط با آن معنا یافتهاند. از میان مراحل سهگانه تحول و رستگاری، رفتار قهرمان (شاهزاده) با مرحله دوم که «پاگشایی» نام دارد و دارای سه مرحله (حرکت و جدایی، تغییر و بازگشت) است، تطبیق داده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نقد کهنالگویی؛ کهنالگوها؛ نمادهای کهنالگویی؛ شعر «قصه شهر سنگستان»؛ قهرمان | ||
مراجع | ||
قرآن مجید. آفرین، فریده. 1388. «بررسی رمان شازده احتجاب از چشم انداز نظریات یونگ»، نقد ادبی. س2.ش7. اخوان ثالث، مهدی. 1371. شعر زمان ما 2. به کوشش محمد حقوقی. چ 2. تهران: نگاه. اقبالی، ابراهیم و دیگران. 1386. «تحلیل داستان سیاوش بر پایه نظریات یونگ». پژوهش زبان و ادبیات فارسی. ش 8. اکرمی، میرجلیل و پاشایی، محمد. 1389. «بررسی تطبیقی آرکیتایپ در حماسههای گیلگمش و رستم». دو فصلنامه علمی – تخصصی علامه. س 10. الیاده، میرچا. 1384. اسطوره بازگشت جاودانه. ترجمه بهمن سرکاراتی. چ 2. تهران: طهوری. ـــــــــــ . 1386. چشم اندازهای اسطوره. ترجمه جلال ستاری. چ 2. تهران: توس. ـــــــــــ. . 1389. رساله در تاریخ ادیان. ترجمه جلال ستاری. چ 4. تهران: سروش. امامی، نصراله. 1385. مبانی و روشهای نقد ادبی. چ 3. تهران: جامی. امینی، محمدرضا. 1381. «تحلیل اسطوره قهرمان در داستان ضحاک براساس نظریه یونگ». مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. س 17. ش2. بیلسکر، ریچارد. 1388. اندیشه یونگ. ترجمه حسین پاینده. چ 3. تهران: آشیان. پاینده حسین. 1384. «اسطورهشناسی و مطالعات فرهنگی: تبیین یونگ از اسطورهای مدرن». در اسطوره و ادبیات. تهران: سمت. بینام. 1388. درآمدی بر انسانشناسی هنر و ادبیات. ترجمه محمدرضا پورجعفری. چ 1. تهران: ثالث. جعفری، طیبه. 1389. «تحلیل و نمادپردازی «پیامبر» نوشته جبران خلیل جبران با توجه به کهن الگوهای روانشناسی یونگ». فنون ادبی. س2. ش2 (پیاپی 3). جعفری کمانگر، فاطمه و مدبری، محمود. 1382. «کوه و تجلی آن در شاهنامه فردوسی». پژوهشهای ادبی. ش2. حرّی، ابوالفضل. 1388. «کارکرد کهنالگوها در شعر کلاسیک و معاصر فارسی در پرتو رویکرد ساختاری به اشعار شاملو». فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی. س5. ش15. حسینی، مریم. 1387. «نقد کهنالگویی غزلی از مولانا»، پژوهش زبان و ادبیات فارسی. ش 11. ـــــــــــ. . 1388. «رمزپردازی غار در فرهنگ ملل و یار غار در غزلهای مولوی». فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی. س5 . ش 11. دستغیب، عبدالعلی. 1373. نقد شعر مهدی اخوان ثالث. چ 1. تهران: مروارید. دوبوکور، مونیک. 1387. رمزهای زنده جان. ترجمه جلال ستاری. چ3. تهران: مرکز. ذوالفقاری، محسن و حدّادی، الهام. 1389. «تصویر استعاری کهنالگوی خورشید در ناخودآگاه قومی خاقانی و نظامی». فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی. س6. ش20. روضاتیان، مریم. 1388. «رمزگشایی قصه سلامان و ابسال حنین بن اسحاق براساس کهنالگوهای یونگ». فنون ادبی. س 1. ش1. زمرّدی، حمیرا. 1385. نقد تطبیقی ادیان و اساطیر. چ2. تهران: زوّار. سلاجقه، پروین. 1389. نقد نوین در حوزه شعر. چ 1. تهران: مروارید. شایگانفر، حمیدرضا. 1386. نقد ادبی. چ 3. تهران: دستان. شمیسا، سیروس. 1383. داستان یک روح. چ6. تهران: فردوس. شوالیه، ژان و گربران، آلن. 1384. فرهنگ نمادها. ج 1 و 2. تهران: جیحون. ـــــــــــــ . 1382 و 1385. فرهنگ نمادها. ج 3 و 4. چ 1. تهران: جیحون. فرای، نورتروپ. 1377. تحلیل نقد. چ1. تهران: نیلوفر. فوردهام، فریدا. 1388. مقدمهای بر روانشناسی یونگ. ترجمه مسعود میربها. قائمی، فرزاد. 1388. «تحلیل سیرالعباد الی المعاد سنایی غزنوی براساس روش نقد اسطورهای (کهنالگویی)». ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا. س1. ش1. قائمی، فرزاد و دیگران. 1388. «تحلیل نقش نمادین اسطوره آب و نمودهای آن در شاهنامه فردوسی براساس روش نقد اسطورهای». جستارهای ادبی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی سابق). س42. ش165. کهدویی، محمدکاظم و بحرانی، مریم. 1388. «تحلیل شخصیت موبد در ویس و رامین براساس نظریات یونگ». مجله مطالعات ایرانی. س8. ش15. گرین، ویلفرد و دیگران. 1383. مبانی نقد ادبی. ترجمه فرزانه طاهری. چ3. تهران: نیلوفر. لطافتی، رویا. 1384. «نگاهی به اسطوره در شعر مهدی اخوان ثالث». در اسطوره و ادبیات. چ 2. تهران: سمت. لوفلر – دلاشو، م. 1386. زبان رمزی قصههای پریوار. ترجمه جلال ستاری. چ 2. تهران: توس. مدّرسی، فاطمه و ریحانینیا، پیمان. 1390. «بررسی کهنالگوی آنیما در اشعار مهدی اخوان ثالث»، پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی – دانشگاه اصفهان. س3. ش1 (پیاپی 9). مکاریک، ایرناریما. 1384. دانشنامه نظریههای ادبی معاصر. ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی. چ1. تهران: آگه. مورنو، آنتونیو. 1388. یونگ، خدایان و انسان مدرن. ترجمه داریوش مهرجویی. هال، کالوین اس و نوردبای، ورنون جی. 1375. مبانی روانشناسی تحلیلی یونگ. ترجمه محمدحسین مقبل. چ1. تهران: جهاد دانشگاهی. یاوری، حورا. 1387. روانکاوی و ادبیات. چ1. تهران: سخن. یونگ، کارل گوستاو. 1368. چهار صورت مثالی. ترجمه پروین فرامرزی. چ 1. مشهد: آستان قدس رضوی. ــــــــــــ . 1387. انسان و سمبولهایش. ترجمه محمود سلطانیه. چ 6. تهران: جامی.
References
The Holy Quran
Āfarin, Farideh. (2009/1388H). “Barrasi-e roman-e Shazdeh Ehtejāb az cheshm andaz-e nazariāt-e Jung”. Naghde Adabi (The Journal of Literary Criticism). Year 2. No. 7.
Akrami, Mir Jalil; Pashayi, Mohammad. (2010/1389H). “Barrasi-e tatbighie archetype dar hemase-hāye Gilgamesh va Rostam”. Allameh scientific-research journal. Year 10. No. 26.
Amini, Mohammad Reza. (2002/1381H). “Tahlil-e osture-ye ghahremān dar dāstān-e Zahhāk bar asas-e nazariye-ye Jung”. The Journal of Olum-e ejtemāyi va ensani-e daneshgah-e Shiraz (Shiraz university journal of sociology and humanities). Year 17. No. 2.
Bilisker, Richard. (2009/1388H). Andishe-ye Jung. Tr. by Hossein Payandeh. 3rd ed. Tehran: Āshiān.
Chevallier, Jean; Gheerbrant, Alain. (2005/1384H). Farhang-e namād-ha. Vols 1 & 2. Tehran: Jeihoon.
--------. (2003 & 2006/1382 & 1385H). Farhang-e namād-ha. Vols 3 & 4. 1st ed. Tehran: Jeihoon.
Dastgheib, Abdol Ali. (1994/1373H). Naghd-e she’r-e Mahdi Akhavan Sāles. 1st ed. Tehran: Morvarid.
De Beaucorps, Monique. (2008/1387H). Ramz-hāye zende jān. Tr. by Jalal Sattari. 3rd ed. Tehran: Markaz.
Eghbāli, Ebrahim et al. (2007/1386H). “Tahlil-e dāstān-e Siavash bar paye-ye nazariāt-e Jung”. The Journal of Pazhouhesh-e Zaban va Adabiat-e Farsi. No. 8.
Eliade, Mircea. (2005/1384H). Osture-ye bāzgasht-e jāvdāneh. Tr. by Bahman Sarkarati. 2nd ed. Tehran: Tahoori.
--------. (2007/1386H). Cheshm-andāz-hāye ostureh. Tr. by Jalal Sattari. 2nd ed. Tehran: Toos.
--------. (2010/1389H). Resale dar tārikh-e adian. Tr. by Jalal Sattari. 4th ed. Tehran: Soroosh.
Emami, Nasrollah. (2006/1385H). Mabani va ravesh-hāye naghd-e adabi. 3rd ed. Tehran: Jāmi.
Fordham, Frieda. (2009/1388H). Moghaddame-yi bar ravan shenasi-e Jung. Tr. by Masoud Mirbaha. 1st ed. Tehran: Jāmi.
Frye, Northrop. (1998/1377H). Tahlil-e naghd. 1st ed. Tehran: Niloofar.
Ghāemi, Farzad. (2009/1388H). “Tahlil-e Seir-ol ebād elal ma’ād-e Sanayi-e Ghaznavi bar asas-e ravesh-e naghd-e osture-yi (kohan olguyi)”. Azzahra university journal of mystic literature. Year 1. No.1
Ghāemi, Farzad et al. (2009/1388H). “Tahlil-e naghsh-e namādin-e osture-ye āb va nemood-hāye ān dar Shahname-ye Ferdowsi bar asas-e ravesh-e naghd-e osture-yi”. Jostār-hāye adabi (previously, Faculty of literature and humanities). Year 42. No. 165.
Guerin, Wilfred et al. (2004/1383H). Mabani-e naghd-e adabi (A handbook of critical approaches to literature). Tr. by Farzaneh Tāheri. 3rd ed. Tehran: Niloofar.
Hall, Calvin Springer; Nordby, VernonJ. (1996/1375H). Mabāni-e ravan shenakhti-e tahlili-e Jung. Tr. by Mohammad Hossein Moghbel. 1st ed. Tehran: Jahād daneshgahi.
Hoghooghi, Mohammad. (1992/1371H). She’r-e zaman-e ma 2. 2nd ed. Tehran: Negāh.
Horri, Abolfazl. (2009/1388H). “Karkard-e kohan olgu-ha dar she’r-e classic va mo’āser-e Farsi dar parto-e rooykard-e sākhtari be ash’ār-e Shāmloo”. Quarterly Journal of mytho-mystic literature. Year 5. No. 15.
Hosseini, Maryam. (2008/1387H). “Naghd-e kohan olguyi-e ghazali az Mowlana”. Pazhouhesh-e zaban va adabiat-e Farsi. No. 11.
--------. (2009/1388H). “Ramz pardazi-e ghār dar farhang-e melal va yār-e ghār dar ghazal-hāye Mowlana. Quarterly journal of mytho-mystic literature. Year 5. No. 11.
Ja’fari Kamangar, Fatemeh; Modabberi, Mahmood. (2003/1382H). “Kooh va tajali-e ān dar Shahnameh-ye Ferdowsi”. Pazhouhesh-hāye adabi. No. 2
Ja’fari, Tayyebe. (2010/1389H). “Tahlil va namād-pardazi-e Payambar neveshte-ye Gibran Khalil Gibran ba tavajoh be kohan olgu-hāye ravanshenasi-e Jung”. Fonoon-e adabi. Year 2. No. 2 and 3.
Jung, Carl Gustav. (1989/1368H). Chahar soorat-e mesāli. Tr. by Parvin Faramarzi. 1st ed. Mashhad: Āstan-e ghods-e razavi.
--------. (2008/1387H). Ensan va sambol-hāyash. Tr. by Mahmood Soltaniyyeh. 6th ed. Tehran: Jāmi.
Kahdooyi, Mohammad Kazem; Bahrani, Maryam. (2009/1388H). “Tahlil-e shakhsiat-e mowbed dar Vis va Ramin bar asas-e nazariat-e Jung”. The Journal of Iranian Studies. Year 8. No. 15.
Letāfati, Roya. (2005/1384H). “Negāhi be ostureh dar she’r-e Mehdi Akhavan Sāles”. Ostureh va adabiat. 2nd ed. Tehran: Samt.
Loeffler -Delachaus, Marguerite. (2007/1386H). Zabān-e ramzi-e ghesse-hāye parivār. Tr. by Jalal Sattari. 2nd ed. Tehran: Toos.
Makaryk, Irena Rima. (2005/1384H). Dānesh-name-ye nazarie-hāye adabi-e moāser. Tr. by Mehran Mohajer & Mohammad Nabavi. 1st ed. Tehran: Agah.
Modarresi, Fatemeh; Reihani Nia, Peiman. (2011/1390H). “Barrasi-e kohan olgu-ye Anima dar ash’ār-e Mehdi Akhavan Sāles”. Pazhouhesh-hāye zaban va adabiat-e Farsi- The University of Esfahan. Year 3. No. 1 (and 9).
Moreno, Antonio. (2009/1388H). Jung, khodayan, va ensan-e modern. Tr. by Dariush Mehrjooyi. 5th ed. Tehran: Markaz.
Payandeh, Hossein. (2005/1384H). “Ostureh shenasi va motāle’āt-e farhangi: Tabyin-e Jung az osture-yi modern”. Ostureh va adabiat. Tehran: Samt.
Pour Jafari, Mohammad Reza (Tr.). (2009/1388H). Daramadi bar ensan shenasi-e honar va adabiat. 1st ed. Tehran: Sāles.
Rowzatiān, Maryam. (2009/1388H). “Ramz-goshayi-e ghesse-ye Salāmān va Absāl-e Hanin Ibn Es’hāgh bar asas-e kohan olgu-hāye Jung”. Fonoon-e adabi. Year 1. No. 1.
Salajaghe, Parvin. (2010/1389H). Naghd-e novin dar howze-ye she’r. 1st ed. Tehran: Morvarid.
Shamisa, Siroos. (2004/1383H). Dāstān-e yek rooh. 6th ed. Tehran: Ferdows.
Shāygānfar, Hamidreza. (2007/1386H). Naghd-e adabi. 3rd ed. Tehran: Dastān.
Yavari, Hoora. (2008/1387H). Ravankavi va adabiat. 1st ed. Tehran: Sokhan.
Zolfaghari, Mohsen; Haddadi, Elham. (2010/1389H). “Tasvir-e este’āri-e kohan olgu-ye Khorshid dar nākhodāgāh-e ghowmi-e Khaghāni va Nezāmi”. Quarterly Journal of mytho-mystic literature. Year 6. No. 20.
Zomorrodi, Homeira. (2006/1385H). Naghd-e tatbighi-e adian va asatir. 2nd ed. Tehran: Zavvār.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,508 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 793 |