تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,440,711 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,459,985 |
جام در ادبیات فارسی و پیشینة آن | ||
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 17، دی 1388، صفحه 1-10 اصل مقاله (252.86 K) | ||
نویسنده | ||
جمیله اعظمیان بیدگل | ||
مربی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد تهران جنوب | ||
چکیده | ||
یشگویی از دیرباز بخشی از زندگی بشر بوده است. جام از جمله ابزارهایی بود که افزون بر زینتبخشی مجالس و کاربردهای آیینی، در پیشگویی نیز به کار میرفت، از این روست که در ادبیات از «جام جم» و «جام کیخسرو» یاد شده است. این پژوهش مبنی بر شیوة کتابخانهای و به ترتیب قدمت به منابعی از جمله ایران باستان، فارسی میانه، تاریخهای اسلامی، ادبیات، فرهنگها، آثار مستشرقان و محققان معاصر ایرانی استناد یافته است. از آنجایی که بالندگی و گسترش زمین، وفور نعمت، بیمرگی، نهادن نوروز، شادمانی، بزم و میگساری از ویژگیهای جم و عهد شهریاری اوست و باتوجه به این نکته که منجیک ترمذی برای نخستین بار، در قرن چهارم، از «ساغر جم» با خصوصیات: ظرفی منسوب به جم و ویژة می یاد کرده و با این تذکار که روند یادشده در ادبیات تداوم یافته است، میتوان نتیجه گرفت که نخست، جام جم با می و بزم، تناسب داشته و در فراز و فرودهای نوین فرهنگی، ویژگی «تسخیر جهان» و «جهاننمایی» بدان پیوسته است، همچنان که اسطورة سامی سلیمان با جم درآمیخته است. در گذر زمان، این دو جام، افزون بر معنای حقیقی، معانی مجازی، نیز یافته و هر یک از جریانهای ادبی، به فراخور مسلک و هدف خود از آن بهره بردهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
جام جم؛ می؛ جام کیخسرو؛ گیتینمایی؛ سلیمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,213 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,288 |