تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,512 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,315 |
مقایسه خطای ادراکی و نیمرخ هوشی کودکان | ||
فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 21، فروردین 1393، صفحه 49-64 اصل مقاله (356.53 K) | ||
نویسندگان | ||
آتینا باغداساریانس1؛ فاطمه گلشنی1؛ مهناز قشقایی2 | ||
1استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنائی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز | ||
چکیده | ||
در این پژوهش به مقایسه خطای ادراکی و نیمرخ هوشی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش¬فعالی و عادی پرداخته¬ است. جامعه آماری را تمامی کودکان پسر 7 تا 11 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش¬فعالی (در کلینیک-های شهر تهران) و عادی شهر تهران تشکیل داده¬اند که از بین آن¬ها تعداد 30 کودک بیش¬فعال از دو کلینیک و تعداد 30 کودک نیز از کودکان عادی با استفاده از روش نمونه¬گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر نسخه نوین هوش¬آزمای تهران- استانفورد- بینه (1388) و آزمون¬های پونزو، مولر- لایر و خطای عمودی- افقی می¬باشد. مدل آماری پژوهش حاضر، تحلیل واریانس چندمتغیری به منظور بررسی ارتباط بین خطاهای ادراکی و هوشبهر کودکان با تأکید بر اختلال بیش¬فعالی است. در نهایت، یافته¬های پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین خطای ادراکی و هوش کودکان عادی و کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش¬فعالی وجود دارد. بدین ترتیب که کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش¬فعالی از خطای ادراکی بالاتری برخوردارند و در بررسی نیمرخ هوشی نیز مشخص گردید هوش غیرکلامی و کلامی، حافظه فعال و دانش در کودکان عادی بالاتر از کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش¬فعالی می¬باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
خطای ادراکی؛ نیمرخ هوشی؛ اختلال نقص توجه- بیشفعالی؛ کودکان عادی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,292 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 880 |