تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,380 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,986 |
مقایسه شیوههای فرزند پروری والدین و شاخصهای هیجانی | ||
فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 13، فروردین 1391، صفحه 1-17 اصل مقاله (345.91 K) | ||
نویسندگان | ||
پریسا تجلّی1؛ غلامعلی افروز2؛ باقر غباری بناب3 | ||
1دانش آموخته دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
2استاد دانشگاه تهران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
این پژوهش مقایسه شاخصهای هیجانی نقاشی آدمک گودایناف کودکان با و بدون نارسایی توجه- بیش فعالی و شیوههای فرزندپروری والدین آنان بود. بدین منظور 30 کودک بدون نارسایی توجه- بیش فعالی و 30 کودک با نارسایی توجه- بیش فعالی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. اطلاعات موردنیاز با استفاده از پرسشنامه سبکها و ابعاد فرزندپروری رابینسون (1995) و آزمون نقاشی آدمک گودیناف- هریس (1988) گردآوری شد. داده-های پژوهش با استفاده از آزمون های t مستقل، مجذور خی دو و ضریب همبستگی پیرسون بررسی شدند. نتایج نشان میدهد والدین کودکان دارای نارسایی توجه- بیش فعالی کمتر از والدین کودکان بدون توجه- بیش فعالی از شیوه فرزندپروری مقتدرانه استفاده میکنند و بیشتر شیوه ای فرزندپروری مستبدانه و سهل¬گیرانه را به کار میگیرند. از بین شاخصهای ترسیمی پرخاشگری، فراوانی شاخصهای دست ناقص، سر بزرگ، خطوط شکسته و کل شاخص پرخاشگری واز بین شاخصهای ترسیمی اضطراب هم، شاخصهای آدمک فاقد تنه و اندام زیرین و زبرین، اعضا به صورت ناقص و چسبیده به بدن در کودکان با نارسایی توجه- بیش فعالی بیشتر از کودکان بدون نارسایی توجه- بیش فعالی است. بین شیوههای فرزندپروری والدین کودکان با و بدون نارسایی توجه- بیش فعالی با شاخصهای ترسیمی اضطراب و پرخاشگری رابطهای مشاهده نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
نارسایی توجه- بیش فعالی؛ شیوههای فرزندپروری؛ شاخصهای هیجانی؛ نقاشی آدمک | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,175 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 428 |