| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,561,512 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,268,985 |
رابطه سبکهای یادگیری شناختی ( وابسته به زمینه و مستقل از زمینه ) و تفکر انتقادی با خودکارآمدی در دانش آموزان | ||
| فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
| مقاله 8، دوره 4، شماره 13، فروردین 1391، صفحه 101-116 اصل مقاله (285.4 K) | ||
| نویسندگان | ||
| پروین کدیور1؛ محترم نعمت طاووسی2؛ فرح علیزاده3 | ||
| 1استاد دانشگاه تربیت معلم | ||
| 2استادیار دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب | ||
| 3کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه سبکهای یادگیری (وابسته به زمینه ومستقل اززمینه)وتفکرانتقادی با باورهای خودکارآمدی در دانش آموزان دبیرستانی انجام گرفت. شناسایی سهم سبک یادگیری و تفکرانتقادی در باورهای خودکارآمدی دانش آموزان نیز از دیگر اهداف این پژوهش بود. نمونه آماری این پژوهش متشکل از200 دانش¬آموز دختر سال اول دبیرستان درسال تحصیلی88-89 درمنطقه10 تهران بودکه به روش نمونه برداری خوشه¬ای تصادفی انتخاب شدند. برای اندازه گیری سبک¬های یادگیری ازآزمون گروهی اشکال نهفته (GEFT)، برای ارزشیابی تفکر انتقادی از آزمون سنجش مهارت¬های تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTST)و جهت اندازه¬گیری متغیر باورهای خودکارآمدی عمومی(GES) استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به کار گرفته شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بین تفکرانتقادی و باورهای خودکارآمدی همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. همچنین بین سبکهای یادگیری و باورهای خودکارآمدی نیز رابطه مثبت معنادارمشاهده شد. افزون بر آن، یافته¬ها نشان دادندکه تفکرانتقادی بیش ازسبک¬های یادگیری می¬تواند باورهای خودکارآمدی در دانش آموزان را پیش¬بینی کند.درعین حال مشخص شد که همبستگی بین سبکهای وابسته به زمینه و خودکارآمدی بیش از همبستگی بین سبکهای مستقل از زمینه و خود کارآمدی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سبک های یادگیری؛ تفکرانتقادی؛ باورهای خودکارآمدی؛ دانش آموزان دبیرستانی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,756 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 731 |
||