| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,610,499 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,290,823 |
مقایسه درک کلامی در دانش آموزان دختر تک زبانه و دو زبانه | ||
| فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
| مقاله 8، دوره 3، شماره 12، دی 1390، صفحه 96-120 اصل مقاله (288.98 K) | ||
| نویسندگان | ||
| مهسا فروغی1؛ فرناز کشاورزی ارشدی2؛ مهدیه صالحی3 | ||
| 1کارشناس ارشد کودکان استثنایی | ||
| 2استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی | ||
| 3استادیار گروه روانشناسی دانشگاه ازاد واحد تهران مرکزی | ||
| چکیده | ||
| هدف از این پژوهش، مقایسه درک کلامی دانش آموزان دختر تک زبانه و دو زبانه شهر تهران است. برای این منظور، 180 دانش آموز دختر 7 الی 9 ساله که شامل 60 دانش آموز تک زبانه" فارس زبان "، 60 دانش آموز دو زبانه " ترک ـ فارس" و 60 دانش آموز دو زبانه " فارسی ـ انگلیسی" از پایه های اول، دوم و سوم دبستان بودند با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای مطالعه و ارزیابی تأثیر دو زبانگی بر کارکرد شناختیِ درک کلامی، از تست هوش وکسلر ویرایش چهارم (WISC-IV) استفاده شد. داده¬های پژوهشی با بهره¬گیری از روش¬های آمار توصیفی، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی نحلیل شد. نتایج نشان داد که عامل درک کلامی (VCI) در دانش-آموزان تک زبانه (فارس زبان) با دانش آموزان دو زبانۀ "ترک ـ فارس" و دو زبانۀ" فارسی ـ انگلیسی" تفاوت دارد. بدین صورت که میانگین عامل درک کلامی در دانش آموزان دو زبانه " فارسی ـ انگلیسی" از دو گروه دیگر بالاتر است. همچنین نتایج نشان داد که توانایی استدلال کلامی و تشابهات در دانش آموزان دختر دو زبانه "فارسی ـ انگلیسی" بالاتر از دو گروه دیگر می باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| درک کلامی؛ تشابهات؛ استدلال کلامی؛ واژگان؛ دانش آموزان دو زبانه و دانش آموزان تک زبانه | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,084 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 340 |
||