تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,553,808 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,727,105 |
بررسی اعتبار، روایی و هنجار یابی پرسشنامه علائم مرضی کودکان | ||
فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 11، مهر 1390، صفحه 47-57 اصل مقاله (380.17 K) | ||
نویسندگان | ||
ولی الله فرزاد1؛ سوزان امامی پور2؛ فرشته وکیل قاهانی3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی واحدتهران مرکزی | ||
2استادیار گروه روانشناسی دانشگاه ازاد واحد تهران مرکز | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد رشته سنجش و اندازه گیری دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف اعتبار، روایی و هنجار یابی پرسشنامه علائم مرضی کودکان بر روی کودکان کاردر شهر کرج اجرا شده است. به همین منظور 300 نفر(132 دختر 168 پسر) کودکان خیابانی که در سال 89-1388 مشغول به تحصیل در مرکز نگهداری کودکان کار و خیابان واقع در شهر کرج بودند، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه علائم مرضی کودکان که شامل دو فرم والد و معلم می باشد و همچنین پرسشنامه افسردگی ماریا کواکس بر روی آزمودنی ها اجرا گردید و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان می دهند که مقدارضریب روایی همگرای خرده مقیاس افسردگی فرم والد آزمون با آزمون افسردگی ماریا کواکس30/0 و مقدارضریب روایی همگرای خرده مقیاس افسردگی فرم معلم آزمون با آزمون افسردگی ماریا کواکس45/0 است که نشان می دهد مقیاس علائم مرضی کودکان از روایی قابل قبولی برخوردار است. چرخش عامل ها به شیوه واریماکس نشان می دهدکه ساختار نظری فرم معلم پرسشنامه از 7 عامل (بیش فعالی-تکانشی و لجبازی –نافرمانی، سلوک، اضطراب فراگیر، بی توجهی، افسردگی، اسکیزوفرنی، اتیسم) اشباع شده است که رویهم 11/53 درصد واریانس کل پرسشنامه را تبیین می کند. مقدار ضریب اعتبار به روش هماهنگی درونی برای فرم والد 94/0 و برای فرم معلم 96/0 است. همچنین همبستگی های متقابل خرده مقیاس های دو فرم والد و معلم معنادارهستند. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتبار؛ روایی؛ اختلالات رفتاری؛ کودکان کار و خیابان؛ پرسشنامه علائم مرضی کودکان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,489 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 653 |