تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,302 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,852 |
رابطه راهبردهای شناختی – فراشناختی و اضطراب ریاضی با عملکرد ریاضی | ||
فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 11، مهر 1390، صفحه 75-86 اصل مقاله (342.47 K) | ||
نویسندگان | ||
سوزان امامی پور1؛ مرجان جعفری روشن2؛ راحله اقازاده3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی | ||
2استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین راهبردهای شناختی و فراشناختی و اضطراب ریاضی با عملکرد ریاضی دانشآموزان بود. جامعة تحقیق حاضر شامل کلیة دانشآموزان پایه اول دبیرستانهای دخترانه شهر تهران بود که در سال تحصیلی90-89 در این مدارس مشغول به تحصیل بودند. که از این بین تعداد 180 دانشآموز سال اول متوسطه به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و در پژوهش حاضر شرکت نمودند. گروه نمونه با استفاده از آزمون محقق ساخته عملکرد ریاضی، مقیاس اضطراب ریاضی و پرسشنامه راهبردهای شناختی باصری مورد ارزیابی قرار گرفتند. روش تحقیق حاضر نیز همبستگی بوده که در حیطة تحقیقات کاربردی جای میگیرد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای حاصله از پرسشنامهها، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغییری استفاده به عمل آمد. در نهایت، یافتههای تحقیق نشان میدهد رابطه معنیداری بین راهبرد شناختی بسط و اضطراب ریاضی در دانشآموزان سال اول دبیرستان در سطح 05/0= رابطه وجود دارد. رابطه بین راهبردهای شناختی و فراشناختی و عملکرد ریاضی در دانشآموزان نیز تائید شد. در نهایت رابطه بین اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی هم در سطح 01/0= مورد تائید قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای شناختی و فراشناختی؛ اضطراب ریاضی؛ عملکرد ریاضی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,146 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 552 |