تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,249 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,894 |
مقایسه کار آمدی حافظه کوتاه مدت دیداری و شنیداری در ریتم های سیرکادین دانش آموزان10-8 سال | ||
فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 1، فروردین 1388، صفحه 32-44 اصل مقاله (324.01 K) | ||
نویسندگان | ||
مهناز استکی1؛ شهین علیایی زند2 | ||
1استادیار دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز | ||
2هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به منظور مقایسه کار آمدی حافظه کوتاه مدت ( دیداری و شنیداری )در ریتم های سیرکادین(شبانه روزی)دانش آمـوز ان 8-10 سال در ساعات مختلف روز با توجه به مبحث زمان -روانشناسی انجام شد. جهت انجام پژوهش با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای 104 دانش آموز (52 دختر و 52 پسر )از مدارس دو نوبته مناطق 7و8 تهران انتخاب شدند. هر دو جنس به چهار گروه 13 نفره تقـسیم و در سـاعات مختلف (8،11،16،14) مورد آزمون بینایی حافظه کوتاه مدت وحافظه شنیداری عددی وکسلر قرار گرفتند. نتایج با استفاده از آزمون F تجزیه و تحلیل شد و نشان داد :بین کارآمدی حافظه کوتاه مدت دانش آموزان در ساعات مختلف روز در دو جنس تفاوت معنادار مـشاهده شـدو پـسران عملکرد ب الاتری نسبت به دختران نشان دادند . کار آمدی حافظه کوتاه مدت دیداری دختران در ساعت16 و پـسران در سـاعات 8و 11 بـالاتر از ساعات دیگر بود .بین کار آمدی حافظه کوتاه مدت شنیداری دختران و پسران در ساعات مختلف روز تفاوتی مشاهده نشد .برخی یافته ها بـا آن چه در پژوهشها ی مشابه در دیگر کشورها به دست آمده، همخوانی دارد . بر اساس یافته های به دست آمده توجه به ریتم های زیـستی و زمـان - روان شناختی(کرونوسایکولوژی) در توزیع فعالیتهای ذهنی از اهمیت به سزایی در امر برنامه ریزی برخوردار است . | ||
کلیدواژهها | ||
حافظه کوتاه مدت ( دیداری و شنیداری )؛ ریتم های سیرکادین؛ زمان- روان شناسی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,147 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,485 |