تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,197 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,852 |
تأثیر آموزش تحلیل رفتار متقابل بر هوشهیجانی | ||
فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 2، تیر 1388، صفحه 51-63 اصل مقاله (347.1 K) | ||
نویسندگان | ||
احمد علیپور1؛ علیرضا آقایوسفی2؛ زهرا ادب دوست3 | ||
1دانشیار دانشگاه پیام نور تهران | ||
2استادیار دانشگاه پیام نور تهران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد رشتۀ روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
این پژوهش تأثیر آموزش تحلیل رفتار متقابل بر هوش هیجانی دانشجویان دختر دانشگاه تهران را بررسـی کـرد . طرح پژوهش از جمله طرحهای نیمه آزمایشی به روش پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل با نمونۀ آماری مشتمل بر 40 آزمودنی (20 نفرگروه آزمایش و20 نفر گروه کنترل) بود. از پرسشنامۀ هوش هیجانی بار- ان استفاده بـه عمـل آمد. آموزش در طی 4 جلسه (هفتهای یکبار به مدت 4 ساعت در هر جلسه) انجام گرفتـه و سـپس ، هـوش هیجـانی آزمودنیها اندازه گیری شده است . تحلیل آماری دادهها نشان داد که : آموزش تحلیل رفتار متقابل بر هـوش هیجـانی تأثیر مثبت دارد . به علاوه ، این آموزش بر 7 مؤلفـه از مؤلفـه هـای هـوش هیجـانی (شـادکامی، تحمـل فـشار روانـی، خودآگاهیهیجانی، وا قعگرایی، کنترل تکانش، انعطاف پذیری و خود ابرازی) مؤثر است. آموزش تحلیل رفتار متقابـل باعث افزایش هوش هیجانی در دانشجویان دختر دانشگاه تهران شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ تحلیل رفتار متقابل؛ هوش هیجانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,093 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,022 |