تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,537 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,357 |
اثربخشی آموزش تابآوری بر بهزیستی روانشناختی دختران خیابانی دارای ختلالهای برونیسازیشده | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 41، مهر 1393، صفحه 43-54 اصل مقاله (259.29 K) | ||
نویسندگان | ||
مرضیه دوستی1؛ معصومه پورمحمدرضای تجریشی2؛ باقر غباری بناب3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی | ||
2استادیار دانشگاه بهزیستی و توان بخشی تهران | ||
3دانشیار دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش تابآوری بر بهزیستی روانشناختی دختران خیابانی واجد اختلالهای برونی¬سازیشده بود. در این مطالعه شبهتجربی، از جامعه آماری دختران 12 تا 16 ساله عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان شهر تهران، 94 نفر به مقیاس خودگزارشدهی آشنباخ و رسکورلا (2001) پاسخ دادند. 30 نفر با نمره 63 و بالاتر به صورت تصادفی انتخاب شدند و به تعداد مساوی در گروههای آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش در 15 جلسه آموزش تابآوری شرکت کردند. پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (ریف و کیز، 1995) قبل و بعد از جلسات آموزشی توسط دختران تکمیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان دادند در تمامی مؤلفههای بهزیستی روانشناختی به استثنای استقلال عمل، نمرههای دختران گروه آزمایش بالاتر از گروه گواه بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت برنامه آموزش تابآوری موجب افزایش بهزیستی روانشناختی دختران خیابانی دارای اختلالهای برونی¬سازی شده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش تابآوری؛ بهزیستی روانشناختی؛ کودکان خیابانی؛ اختلالهای برونیسازیشده | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,289 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 781 |