| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,571,747 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,272,812 |
پیشبینی ابعاد خودآگاهی بر مبنای رگههای شخصیت دانشآموزان تیزهوش | ||
| روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
| مقاله 3، دوره 10، شماره 40، تیر 1393، صفحه 361-370 اصل مقاله (199.21 K) | ||
| نویسندگان | ||
| مدینه رفعتپناه1؛ دیبا سیف2 | ||
| 1کارشناس ارشد روانشناسی و اموزش کودکان استثنائی | ||
| 2استادیار دانشگاه شیراز | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر، پیش¬بینی ابعاد خودآگاهی بر مبنای رگههای شخصیتی در دانش¬آموزان تیزهوش بود. شرکت¬کنندگان مشتمل بر 239 دانش-آموز تیزهوش (120 دختر، 119 پسر) در مقطع دبیرستان شهرستان شیراز بودند که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه پنج عامل اصلی شخصیت (گلدبرگ، 1999) و مقیاس خودهشیاری (ریلو و الیک، 1998) استفاده شد. نتایج بیانگر آن بود که بین رگه-های شخصیت (برون¬گردی، وظیفهشناسی، توافقجویی، گشودگی به تجربه و نوروزگرایی) و ابعاد خودآگاهی (خودآگاهی خصوصی، خودآگاهی عمومی و اضطراب اجتماعی) همبستگی وجود دارد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که عامل¬های گشودگی به تجربه و وظیفهشناسی، بعد خودآگاهی خصوصی و توافقجویی، و نوروزگرایی، بعد خودآگاهی عمومی را بهطور مثبت پیش¬بینی می¬کنند. همچنین، نوروزگرایی به¬طور مثبت و برون¬گردی به¬طور منفی بعد اضطراب اجتماعی را پیش¬بینی کردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رگههای شخصیت؛ خودآگاهی؛ دانشآموزان تیزهوش | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,342 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 928 |
||