تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,209 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,881 |
پیشبینی ابعاد خودآگاهی بر مبنای رگههای شخصیت دانشآموزان تیزهوش | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 40، تیر 1393، صفحه 361-370 اصل مقاله (199.21 K) | ||
نویسندگان | ||
مدینه رفعتپناه1؛ دیبا سیف2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی و اموزش کودکان استثنائی | ||
2استادیار دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، پیش¬بینی ابعاد خودآگاهی بر مبنای رگههای شخصیتی در دانش¬آموزان تیزهوش بود. شرکت¬کنندگان مشتمل بر 239 دانش-آموز تیزهوش (120 دختر، 119 پسر) در مقطع دبیرستان شهرستان شیراز بودند که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه پنج عامل اصلی شخصیت (گلدبرگ، 1999) و مقیاس خودهشیاری (ریلو و الیک، 1998) استفاده شد. نتایج بیانگر آن بود که بین رگه-های شخصیت (برون¬گردی، وظیفهشناسی، توافقجویی، گشودگی به تجربه و نوروزگرایی) و ابعاد خودآگاهی (خودآگاهی خصوصی، خودآگاهی عمومی و اضطراب اجتماعی) همبستگی وجود دارد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که عامل¬های گشودگی به تجربه و وظیفهشناسی، بعد خودآگاهی خصوصی و توافقجویی، و نوروزگرایی، بعد خودآگاهی عمومی را بهطور مثبت پیش¬بینی می¬کنند. همچنین، نوروزگرایی به¬طور مثبت و برون¬گردی به¬طور منفی بعد اضطراب اجتماعی را پیش¬بینی کردد. | ||
کلیدواژهها | ||
رگههای شخصیت؛ خودآگاهی؛ دانشآموزان تیزهوش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,334 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 921 |