تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,159 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,825 |
اثربخشی هنردرمانی گروهی بیانگر بر خودکارآمدی تعاملی کودکان آسیبدیده از سرپرستی | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 4، دوره 10، شماره 40، تیر 1393، صفحه 371-381 اصل مقاله (425.5 K) | ||
نویسندگان | ||
شیوا زارعزاده خیبری1؛ پروین رفیعینیا2؛ سیدمحسن اصغرینکاح3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی | ||
2استادیار دانشگاه سمنان | ||
3استادیار دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
در این پژوهش اثربخشی هنردرمانگری گروهی بیانگر بر خودکارآمدی تعاملی کودکان آسیبدیده از سرپرستی بررسی شد. این پژوهش یک طرح شبهآزمایشی به صورت پیشآزمونـپسآزمون با گروه گواه و انتخاب تصادفی بود. نمونه این پژوهش 28 نفر از کودکان مقیم در مراکز شبهخانواده در سطح شهر مشهد بود که با روش نمونهبرداری در دسترس انتخاب شد. شرکتکنندگان به شیوه تصادفی انتخاب و به دو گروه 14 نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقهای مداخله هنردرمانی گروهی را دریافت کرد و گروه گواه هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. هر دو گروه در دو مرحله زمانی پیشآزمون و پسآزمون توسط مقیاس خودکارآمدی کودکان در تعامل با همسالان (ویلر و لاد، 1982) ارزیابی شدند. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد آزمودنیهای گروه آزمایش از لحاظ خودکارآمدی در موقعیتهای تعارضی و غیرتعارضی به طور معنادار بر گروه گواه برتری داشتند. با توجه به یافتههای پژوهش، هنردرمانگری گروهی در افزایش خودکارآمدی تعاملی کودکان آسیبدیده از سرپرستی مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
هنردرمانی گروهی بیانگر؛ خودکارآمدی تعاملی؛ کودکان آسیبدیده از سرپرستی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,315 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 976 |