| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,570,395 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,272,134 |
نقش خودنظمدهی در سازگاری اجتماعی دانشآموزان | ||
| روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
| مقاله 5، دوره 10، شماره 40، تیر 1393، صفحه 383-392 اصل مقاله (226.55 K) | ||
| نویسندگان | ||
| بهرام محمودیکهریز1؛ فاطمه باقریان2؛ محمود حیدری2 | ||
| 1دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی | ||
| 2استادیار دانشگاه شهید بهشتی | ||
| چکیده | ||
| دراین پژوهش نقش پیش¬بینی¬کنندگی خودنظم¬دهی در سازگاری اجتماعی دانش¬آموزان دوره دبیرستان در یک نمونه تصادفی متشکل از 224 دانشآموز پسر شهر تهران با پرسشنامه¬های خودنظم¬دهی (میلر و براون، 1991)، سازگاری اجتماعی کالیفرنیا (تورپ، کلارک و تیگز، 1953) و شاخص سازگاری اجتماعی کاول (1958) بررسی شد. برای تحلیل داده¬ها از تحلیل رگرسیون و آزمون همبستگی استفاده شد. از بین زیر¬مقیاس¬های خودنظم¬دهی، تنها سه زیر¬مقیاس ارزشیابی اطلاعات، اجرای برنامه و دریافت اطلاعات، پیش¬بینی¬کننده معنادار سازگاری اجتماعی بودند. یافته¬ها نشان دادند نوجوانان برای تنظیم ارتباطهای سازشیافته با محیط اجتماعی خود بیشتر از تمامی ابعاد خودنظم¬دهی، نیازمند داشتن اطلاعات و تنظیم هدف برای برقراری ارتباط هستند. بدین ترتیب باید عاملیت، تاثیرگذاری و استقلال نوجوانان بیشتر مدنظر قرار گیرد و نگاه سنتی نسبت به تسلط خانواده و نقش محدودکننده آنان تعدیل شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خودنظمدهی؛ ارزشیابی اطلاعات؛ اجرای برنامه؛ دریافت اطلاعات؛ سازگاری اجتماعی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,845 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,110 |
||