تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,462,956 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,475,578 |
تأثیر برنامه گروهی بازآموزی اسنادی بر افسردگی دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 4، دوره 10، شماره 39، فروردین 1393، صفحه 263-273 اصل مقاله (215.54 K) | ||
نویسندگان | ||
مرضیه یحیایی1؛ معصومه پورمحمدرضای تجریشی2؛ فیروزه ساجدی3؛ اکبر بیگلریان2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی | ||
2استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی | ||
3دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی برنامه بازآموزی اسنادی بر افسردگی دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری شهر تهران بود. در این مطالعه شبه تجربی، از تمامی دانشآموزان (36 نفر؛ 27 پسر و 9 دختر) مراجعه کننده به مراکز ویژه اختلالهای یادگیری دولتی منطقه 6 شهر تهران در سال تحصیلی 1392-1391 به شیوه در دسترس و هدفمند نمونهبرداری شد و سپس دانشآموزان هر مرکز به طور مساوی و تصادفی در یکی از دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. سیاهه افسردگی کودکان کوواکس (1977) توسط همه شرکتکنندگان قبل و بعد از مداخله آموزشی تکمیل شد. گروه آزمایش طی 11 جلسه 45 دقیقهای (هفتهای دو جلسه) آموزش بازآموزی اسنادی گروهی را دریافت کردند. دادهها با استفاده از آزمون t وابسته و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند اجرای برنامه بازآموزی اسنادی به کاهش معنادار نمرههای افسردگی در دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری منجر میشود. بر اساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت برنامه گروهی بازآموزی اسنادی نشانههای افسردگی در دانش آموزان واجد ناتوانیهای یادگیری را کاهش میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
ناتوانیهای یادگیری؛ بازآموزی اسنادی؛ افسردگی؛ دانشآموز | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,242 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 719 |