تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,502 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,304 |
اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر بهبود نشانگان اختلال نارسایی توجهـفزونکنشی در کودکان | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 8، دوره 10، شماره 39، فروردین 1393، صفحه 311-320 اصل مقاله (204.87 K) | ||
نویسندگان | ||
زینب خانجانی1؛ سعیده امینی2؛ ایوب مالک3؛ تورج هاشمی4؛ شاهرخ امیری5 | ||
1استاد دانشگاه تبریز | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی | ||
3استاد دانشگاه علوم پزشکس تبریز | ||
4دانشیار دانشگاه تبریز | ||
5دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر بهبود نشانگان اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی کودکان انجام شد. براساس یک طرح شبهتجربی، 56 کودک (42 پسر، 14دختر) 5 تا 13 ساله از کلینیکهای فوقتخصصی روانپزشکی کودک و نوجوان در شهر تبریز انتخاب شدند و به روش جایگزینی تصادفی پس از همتاسازی از لحاظ جنس، سن و میزان تحصیلات مادر، در دو گروه آزمایشی و کنترل جای گرفتند. در حالی که هر دو گروه تحت درمان قرص ریتالین قرار داشتند، گروه آزمایشی (مادران کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی) طی هفت جلسه به مدت یک ماه و سه هفته در بیمارستان روانپزشکی رازی تبریز تحت آموزش مدیریت والدین (بارکلی، 1981) قرار گرفتند اما گروه کنترل این آموزش را دریافت نکردند. نتایج حاصل از روش تحلیل کوواریانس یکطرفه نشان دادند اثر آموزش مدیریت والدین بر نشانگان اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی معنادار بود. به عبارت دیگر، این برنامه آموزشی باعث کاهش قابل توجه نشانههای اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی در گروه آزمایش شد، در حالی که در گروه کنترل بهبودی مشاهده نشد. افزون بر این، تفاوت دو گروه دختر و پسر معنادار بود به طوری که تأثیر آموزش مدیریت والدین در دختران بیش از پسران بود و سطح بهبودی در آنان بالاتر بود. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نارسایی توجه- فزون کنشی؛ آموزش مدیریت والدین | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,272 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 929 |