| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,580,800 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,277,023 |
مباحثهطلبی: نقش برونگردی، باورهای معرفتشناسی و نیاز به شناخت | ||
| روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
| مقاله 6، دوره 9، شماره 36، تیر 1392، صفحه 401-410 اصل مقاله (732.3 K) | ||
| نویسندگان | ||
| حسین پورشهریار1؛ سمیه احمدی2؛ زهرا تنها3 | ||
| 1استادیار دانشگاه شهید بهشتی | ||
| 2دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی | ||
| 3دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف شناسایی نقش برخی از عوامل مربوط به تفاوت¬های فردی در میزان گرایش افراد به مباحثه، به پیش¬بینی مباحثهطلبی بر پایه باورهای معرفت¬شناختی، نیاز به شناخت و برونگردی می¬پردازد. به این منظور 229 دانشجو (107 پسر و 122 دختر) با روش نمونهبرداری تصادفی انتخاب شده و به سیاهه¬ باورهای معرفت¬شناسی (شرو، بندیکسن و دانکل، 2002)، مقیاس مباحثهطلبی (اینفنت و رنسر، 1982)، مقیاس نیاز به شناخت (کاسیویو، پتی و کائو، 1984) و مقیاس برونگردی از سیاهه پنجعاملی نئو (کوستا و مککری، 1992) پاسخ دادند. تحلیل داده¬ها نشان دادند که برونگردی، نیاز به شناخت و یادگیری سریع از بین باورهای معرفت¬شناختی، پیشبینیکننده مباحثهطلبی در افراد هستند. نتایج و تلویحات آن بر پایه پیشینه نظری مورد بحث قرار گرفت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مباحثهطلبی؛ باورهای معرفتشناسی؛ نیاز به شناخت؛ برونگردی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 928 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 575 |
||