تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,345 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,960 |
رابطه سبکهای تفکر و راهبردهای یادگیری با انگیزش پیشرفت | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 7، دوره 9، شماره 35، فروردین 1392، صفحه 297-306 اصل مقاله (232.47 K) | ||
نویسندگان | ||
معصومه فرهوش1؛ مهرناز احمدیمبارکه2 | ||
1کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی | ||
2استادیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به منظور تعیین رابطة بین سبکهای تفکر و راهبردهای یادگیری با انگیزش پیشرفت انجام شد. نمونهای متشکل از 267 دانشآموز دختر پایة دوم رشتة ریاضی و فیزیک منطقة 4 آموزش و پرورش شهر تهران به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان به سیاهه سبک تفکر (TSI؛ استرنبرگ و واگنر، 1992)، پرسشنامة راهبردهای یادگیری (LSQ؛ ویناشتاین و مایر، 1998) و انگیزش پیشرفت (ACMT؛ باهارگاوا، 1994) پاسخ دادند. دادههای پژوهش با آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون چندمتغیری گامبهگام مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که 1) سبکهای تفکر و راهبردهای یادگیری با انگیزش پیشرفت ارتباط مثبت معنادار دارند، 2) از میان راهبردها، مدیریت زمان بیشترین توان تبیین انگیزش پیشرفت را دارد، 3) از بین سبکهای تفکر، سبک تفکر قانونگذار و قضاوتگر توان تبیین انگیزش پیشرفت را دارند و 4) اضطراب نیز به منزلة یکی از مؤلفههای راهبردهای یادگیری با کاهش انگیزش پیشرفت رابطه دارد. در نهایت، ضرورت شناسایی سبکهای تفکر و راهبردهای یادگیری دانشآموزان نیز مورد تأکید قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکهای تفکر؛ راهبردهای یادگیری؛ انگیزش پیشرفت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,746 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 997 |