| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,636,457 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,305,818 |
حمایت اجتماعی ادراک شده و تنیدگی تحصیلی: نقش تفاوتهای جنسی و فرهنگی | ||
| روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
| مقاله 3، دوره 9، شماره 34، دی 1391، صفحه 143-156 اصل مقاله (269.42 K) | ||
| نویسندگان | ||
| امید شکری1؛ محمدنقی فراهانی2؛ رضا کرمینوری3؛ علیرضا مرادی4 | ||
| 1استادیار دانشگاه شهید بهشتی | ||
| 2دانشیار دانشگاه خوارزمی | ||
| 3دانشیار دانشگاه اربرو سوئد | ||
| 4استاد دانشگاه خوارزمی | ||
| چکیده | ||
| مطالعة حاضر با هدف آزمون اثرات تعدیلکنندة گروه¬های فرهنگی و جنسی در رابطة بین حمایت اجتماعی ادراکشده و تنیدگی تحصیلی در بین دانشجویان دختر و پسر ایرانی و سوئدی انجام شد. 212 دانشجو )112 ایرانی :34 پسر، 78 دختر؛ 100 سوئدی: 29 پسر، 71 دختر) به مقیاس چندبُعدی حمایت اجتماعی ادراکشده (زیمت، دالم، زیمت و فارلی، 1988) و پرسشنامة تنیدگی تحصیلی (زاژاکووا، لینچ و اسپنشاد، 2005) پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی نشان دادند 1) در دانشجویان ایرانی رابطة بین حمایت اجتماعی ادراکشده و تنیدگی تحصیلی منفی و معنادار اما در دانشجویان سوئدی منفی و غیرمعنادار است، و 2) در دانشجویان ایرانی و سوئدی رابطة بین حمایت اجتماعی ادراکشده و تنیدگی تحصیلی در دو جنس منفی و غیرمعنادار است. در مجموع، نتایج مطالعة حاضر در پیش¬بینی تجارب تحصیلی تنیدگی¬زا در دانشجویان بر عدم تشابة ویژگی¬های کنشی مفهوم حمایت اجتماعی در دو فرهنگ و در مقابل، بر تشابة ویژگی¬های کنشی حمایت اجتماعی ادراکشده در دو جنس تأکید کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حمایت اجتماعی ادراکشده؛ تنیدگی تحصیلی؛ تفاوتهای جنسی؛ تفاوتهای فرهنگی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,683 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 850 |
||