| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,611,004 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,291,052 |
خودکارآمدی تحصیلی و خودناتوانسازی در دانشآموزان دبیرستانی | ||
| روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
| مقاله 8، دوره 9، شماره 34، دی 1391، صفحه 203-212 اصل مقاله (220.16 K) | ||
| نویسندگان | ||
| کاظم ذبیحالهی1؛ محمدجواد یزدانی ورزنه2؛ مسعود غلامعلیلواسانی3 | ||
| 1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی | ||
| 2دانشجوی دکترا دانشگاه خوارزمی | ||
| 3استادیار دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطة خودکارآمدی تحصیلی با خودناتوانسازی تحصیلی و تفاوتهای بین دو جنس در این متغیرها بود. از طریق نمونهبرداری تصادفی خوشه¬ای، 387 دانش¬آموز پایة چهارم دبیرستان¬های دولتی شهر تهران (199 دختر، 188 پسر) انتخاب شدند. شرکتکنندگان مقیاس خودناتوانسازی تحصیلی (میجلی و دیگران ،1996) و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی (مکیلروی و بانتینگ ،2002) را تکمیل کردند. داده¬ها بهوسیلة آزمونهای همبستگی، Z فیشر و تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که خودکارآمدی تحصیلی با خودناتوانسازی تحصیلی رابطة منفی معنادار دارد و جنس نمی¬تواند رابطة این دو متغیر را تعدیل¬کند. همچنین، نتایج نشان دادند که میزان خودکارآمدی تحصیلی دختران بهطور معناداری بالاتر از پسران و میزان خودناتوانسازی تحصیلی پسران بهطور معناداری بیشتر از دختران است. نتایج در قالب نظریة شناختیـاجتماعی و ویژگی¬های خاص بافت اجتماعی اثرگذار بر دانشآموزان پایة چهارم دبیرستان در ایران مورد بحث قرار گرفتند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خودکارآمدی تحصیلی؛ خودناتوانسازی تحصیلی؛ دانشآموزان دبیرستانی؛ تفاوتهای جنسی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,783 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 834 |
||