تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,004 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,549,235 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,648,766 |
کیفیت روابط مادر-کودک و نشانگان اضطرابی در کودکان پیش بستانی | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 33، مهر 1391، صفحه 5-13 اصل مقاله (764.23 K) | ||
نویسندگان | ||
محمدکریم خداپناهی1؛ سعید قنبری2؛ حسین نادعلی3؛ پریسا سید موسوی4 | ||
1استاد دانشگاه شهید بهشتی | ||
2استادیار دانشگاه شهید بهشتی | ||
3دانشجوی دکترا دانشگاه تهران | ||
4دانشجوی دکترا دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش تعیین رابطه بین مؤلفه های روابط مادر ــ کودک و نشانگان اضطرابی کودکان پیش دبستانی بود. 291 زن به روش نمونه برداری خوشه ای از بین مادران کودکان 2 تا 6 سال شهر تهران، انتخاب شدند و به مقیاس اضطراب کودکان پیش دبستانی (اسپنس و دیگران، 2001) و مقیاس روابط کودک- والد (پیانتا، 1992) پاسخ دادند. نتایج آزمونهای همبستگی و تحلیل رگرسیون مشخص ساختند که روابط مثبت مادر- کودک، پیش بینیکننده منفی نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی، وسواس بی اختیاری و ترس از جراحتهای جسمانی است. در حالیکه تعارض مادر-کودک یک پیشبینیکننده مثبت نشانگان اضطرابی به ویژه اضطراب تعمیم یافته، اضطراب اجتماعی و ترس از جراحت های جسمانی در کودکان است. همچنین وابستگی مادر-کودک پیش بینی کننده مثبت نشانگان اضطرابی به خصوص در مورد اضطراب جدایی است. نتایج این پژوهش بر استلزام توجه به روابط مادر- کودک در ارزیابی وضعیت کودکان، به ویژه در موقعیتهای بالینی و ضرورت طراحی و استفاده از نیمرخ درمانی توسط متخصصان بالینی کودک تأکید داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
روابط مادر-کودک؛ اضطراب؛ کودک پیش دبستانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,903 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,160 |