| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,569,462 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,271,744 |
ویژگیهای روانسنجی مقیاس هوش سیال کتل در دانشآموزان تیزهوش | ||
| روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
| مقاله 3، دوره 9، شماره 33، مهر 1391، صفحه 27-37 اصل مقاله (683.73 K) | ||
| نویسندگان | ||
| مرضیه رحمانی1؛ حیدرعلی هومن2؛ عمادالدین احمدی سرتختی1 | ||
| 1کارشناسی ارشد سنجش و اندازه گیری | ||
| 2دانشیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش تعیین عملی بودن، اعتبار، روایی و نرمیابی آزمون هوش کتل (مقیاس 3، فرم (A بود. بدین منظور 435 دانشآموز (215 دختر، 220 پسر) تیزهوش مقطع دبیرستان شهر تهران که در سالتحصیلی 1390-1389 مشغول به تحصیل بودند، به شیوه نمونهبرداری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و مقیاس هوش سیال کتل (1978) را تکمیل کردند. بر اساس ضریب همبستگی هر مادّه با نمره کل مجموعه و تحلیل عاملی مادّههای مقیاس، مادّهای حذف نشد. ضریب اعتبار از طریق آلفای کرونباخ 783/0 به دست آمد. نتایج تحلیل مؤلفههای اصلی و چرخش متمایل برای تعیین روایی سازه منجر به استخراج چهار عامل: فراخنای حافظه، دقت ادراک، سرعت ادراک و استدلال استقرایی شد. نتایج به دست آمده با نظریه ساخت هوش سیال کتل هماهنگ بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هوش سیال؛ تیزهوش؛ اعتبار؛ روایی؛ تحلیل مؤلفههای اصلی؛ چرخش متمایل | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,391 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,825 |
||