تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,326 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,940 |
اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر ابعاد ادراک شایستگی دانشآموزان | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 33، مهر 1391، صفحه 39-46 اصل مقاله (583.15 K) | ||
نویسندگان | ||
اسلام بهادرمطلق1؛ یوسفعلی عطاری2؛ غلام بهادر مطلق3 | ||
1کارشناس ارشد مشاوره | ||
2استاد دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر ابعاد ادراک شایستگی دانشآموزان بود. از این رو، 50 دانشآموز پسر کلاس پنجم ابتدایی به روش نمونهبرداری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر کدام 25 نفر) به مقیاس ادراک شایستگی کودکان (هارتر، 1982) پاسخ دادند. پژوهش از نوع پیش آزمونـپس آزمون با گروه کنترل بود. راهبردهای شناختی (ملکی، 1384) طی 10 جلسه 35 دقیقهای در گروه آزمایشی اجرا شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان دادند که راهبردهای شناختی در تغییر ابعاد ادراک شایستگی (شناختی، فیزیکی و اجتماعی) دانش آموزان مؤثر است و آموزش پس از پیگیری با فاصله زمانی 30 روز نیز پایدار مانده است. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبرد شناختی؛ ادراک شایستگی؛ دانشآموزان ابتدایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,586 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,362 |