| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,557,028 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,266,788 |
تابآوری روانشناختی و انگیزش درونی-بیرونی: نقش واسطهای خودکارآمدی | ||
| روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
| مقاله 6، دوره 9، شماره 33، مهر 1391، صفحه 61-71 اصل مقاله (647.94 K) | ||
| نویسندگان | ||
| مرضیه قاسم1؛ مسعود حسینچاری2 | ||
| 1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی | ||
| 2استادیار دانشگاه شیراز | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف پیشبینی تابآوری روانشناختی بر اساس انگیزش درونی- بیرونی و نقش واسطهای خودکارآمدی در دانشآموزان دبیرستانی انجام شد. نمونهای مشتمل بر 402 دانشآموز (212 دختر و 158 پسر) رشتههای مختلف از شش دبیرستان مناطق چهارگانه آموزشی شهرستان کرج به شیوه نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به مقیاس تابآوری (کانر و دیویدسون ، 2003)، سیاهه انگیزشی ترجیح کاری (آمابلی، هیل، هنسی و تای، 1994) و زیرمقیاس خودکارآمدی راهبردهای انگیزشی یادگیری (پنتریچ و دیگروت، 1990) پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان دادند که بر اساس انگیزش درونی و بیرونی، تابآوری روانشناختی دانشآموزان قابل پیشبینی است و انگیزش درونی نسبت به انگیزش بیرونی توان پیشبینی معنادارتری دارد. افزون بر آن، در رابطه بین انگیزش و تابآوری، خودکارآمدی نقش متغیر واسطهای را ایفا میکند. نتایج پژوهش بر اساس ادبیات پژوهشی مورد بحث قرار گرفت و بر استلزام انجام پژوهشهای بیشتر تأکید شد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تابآوری؛ خودکارآمدی؛ انگیزش درونیـبیرونی؛ دانشآموزان دبیرستانی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,856 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,409 |
||