| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,576,449 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,275,095 |
رابطه خودکارآمدی، برانگیختگی و مهارتهای اجتماعی با سوء مصرف مواد | ||
| روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
| مقاله 7، دوره 9، شماره 33، مهر 1391، صفحه 73-81 اصل مقاله (628.66 K) | ||
| نویسندگان | ||
| رضا میرمهدی1؛ نرگس کریمی2 | ||
| 1استادیار دانشگاه پیام نور | ||
| 2کارشناس ارشد روانشناسی عمومی | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش به منظور تعیین ارتباط خودکارآمدی، برانگیختگی و مهارتهای اجتماعی با سوءمصرف مواد در دانشآموزان انجام شد. 400 دانشآموز پایههای اول و دوم دبیرستانهای (40 دانشآموز از 10 مدرسه) شهرستان اراک در سال تحصیلی 90-89، با روش نمونه برداری خوشهای انتخاب شدند و به مقیاسهای خودکارآمدی (شرر، 1982)، برانگیختگی (بارات، 1994)، مهارتهای اجتماعی (ماتسون، 1983) و فهرست سوءمصرف مواد (کریمی، 1389 ) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون چندمتغیری به روش همزمان و گام به گام استفاده شد. یافتهها نشان دادند که برانگیختگی رفتاری و سطوح پایین مهارتهای اجتماعی سهم معناداری در پیشبینی سوءمصرف مواد دارند. همچنین، نتایج مبیّن آن بودند که برانگیختگی رفتاری، سطوح پایین خودکارآمدی، عدم تفکر و برنامهریزی در کارها و سطوح پایین مهارتهای اجتماعی به میزان معناداری در گرایش نوجوانان به سوءمصرف مواد مؤثر است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خودکارآمدی؛ برانگیختگی؛ مهارتهای اجتماعی؛ سوءمصرف مواد؛ دانشآموزان دبیرستانی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,171 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 615 |
||