| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,573,354 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,273,542 |
نقش خودمهارگری، کیفیت رابطه با والدین و محیط مدرسه در سلامت روانی و رفتارهای ضد اجتماعی نوجوانان | ||
| روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
| مقاله 7، دوره 8، شماره 32، تیر 1391، صفحه 397-404 اصل مقاله (189.18 K) | ||
| نویسندگان | ||
| فرهاد محمدی مصیری1؛ یعقوب شفیعی فرد2؛ مژده داوری3؛ محمدعلی بشارت4 | ||
| 1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی | ||
| 2دانشجوی دکترا روانشناسی سلامت | ||
| 3کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی | ||
| 4استاد دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش، شناخت نقش متغیرهای خودمهارگری، کیفیت رابطه با والدین و محیط مدرسه در پیشبینی رفتارهای ضداجتماعی و سلامت روانی نوجوانان بود. 241 دانش¬آموز (117پسر و 124دختر) به روش نمونهبرداری چندمرحلهای از دبیرستان¬های شهرستان فارسان از توابع استان چهارمحال و بختیاری انتخاب شدند و مقیاس خودمهارگری (تانجنی و بامیستر،2004)، مقیاس والدـکودک (فاین، مورلند و شوبل،1983)، سیاهه محیط کلاس و مدرسه (آلفرد و دیگران، 2004)، مقیاس افسردگی، اضطراب و تنیدگی (لاویباند و لاویباند، 1995) و سیاهه رفتارهای ضد¬اجتماعی (محمدی¬مصیری و دیگران، 1389) را تکمیل کردند. برای تحلیل یافتههای این پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند که بین خودمهارگری، کیفیت رابطه با والدین و فضای مدرسه با رفتارهای ضداجتماعی و عدمسلامت روانی رابطه منفی معنادار وجود دارد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان دادند که از طریق متغیرهای خودمهارگری، کیفیت رابطه مادر، جنس و فضای مدرسه میتوان 33 درصد از واریانس سلامت روانی و از طریق متغیرهای کیفیت رابطه با مادر، خودمهارگری و کیفیت رابطه با پدر میتوان 14 درصد از واریانس رفتارهای ضداجتماعی نوجوانان را تبیین کرد. در مجموع، میتوان نتیجه گرفت که متغیرهای فردی، خانوادگی و مدرسه نقش مهمی در افزایش سلامت روانی و کاهش رفتارهای ضداجتماعی نوجوانان ایفا میکنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خودمهارگری؛ رابطه والد-کودک؛ محیط مدرسه؛ رفتارهای ضد اجتماعی؛ نوجوانان | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,965 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 960 |
||