تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,454 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,456,021 |
اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری و بازآموزی اسنادی بر حل مسئله ریاضی دانشآموزان دارای ناتوانی هوش تحولی | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 31، فروردین 1391، صفحه 247-255 اصل مقاله (221.27 K) | ||
نویسندگان | ||
محمد عاشوری1؛ معصومه پورمحمدرضای تجریشی2؛ سیده سمیه جلیل آبکنار3؛ جمال عاشوری4 | ||
1دانشجوی دکترا دانشگاه آزاد واحد رودهن | ||
2استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنایی | ||
4دانشجوی دکترا دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات اصفهان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مقایسة اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری و بازآموزی اسنادی بر حل مسئلة ریاضی دانشآموزان پسر دارای ناتوانی هوشی تحولی انجام شد. 45 دانشآموز پایة سوم راهنمایی به روش تصادفی خوشهای از مدارس کمتوان ذهنی استان تهران انتخاب و به تصادف در سه گروه 15 نفری (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار داده شدند. طرح تحقیق از نوع طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. به هر یک از دو گروه آزمایش یکی از روشهای راهبردهای یادگیری (بشاورد، 1379) و بازآموزی اسنادی (گلپرور، 1388) در هشت جلسة 45 دقیقهای آموزش داده شد. از آزمون معلمساختة ریاضی برای سنجش عملکرد حل مسئلة ریاضی و از آزمون هوش وکسلر (وکسلر، 1986) برای تعیین بهرة هوشی دانشآموزان استفاده شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که بین میانگین عملکرد ریاضی گروههای آزمایشی راهبردهای یادگیری و بازآموزی اسنادی، و گروه بازآموزی اسنادی و گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد. میتوان نتیجه گرفت که روش آموزشی راهبردهای یادگیری بیش از بازآموزی اسنادی عملکرد دانشآموزان را در حل مسئلة ریاضی افزایش داده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ناتوانی هوش تحولی؛ حل مسئله ریاضی؛ راهبردهای یادگیری؛ بازآموزی اسنادی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,219 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 571 |