تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,494 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,800,001 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,899,405 |
ویژگیهای روانسنجی مقیاس رفتار زودانگیخته در دانش آموزان دبیرستانی | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 30، دی 1390، صفحه 111-121 اصل مقاله (267.32 K) | ||
نویسندگان | ||
حیدر علی هومن1؛ شیرین کوشکی2؛ مهسا امیر بگلوی داریانی3 | ||
1دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز | ||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز | ||
3کارشناس ارشد روان سنجی | ||
چکیده | ||
بهمنظور بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و هنجار¬یابی مقیاس 46 مادّهای رفتار زودانگیخته (وایت¬ساید و لینام، 2001)، 560 نفر (281 دختر و 279 پسر) از دانش¬آموزان مقطع متوسطة شهر تهران به شیوة نمونه¬برداری تصادفی چندمرحله¬ای انتخاب شدند. نتایج نشان دادند با حذف دو مادّه، بهدلیل همبستگی منفی و ضعیف با کل مقیاس و بار عاملی کم، ضریب اعتبار مقیاس از طریق فرمول کلی آلفای کرونباخ، 77/0 است. تحلیل مؤلفه¬های اصلی با چرخش واریماکس به استخراج چهار عامل: فقدان تفکر پیشین، هیجان¬خواهی، فوریت و فقدان پشتکار منجر شد که 9/33 درصد واریانس را تبیین کردند. همبستگی مقیاس هیجانخواهی زاکرمن (زاکرمن و دیگران، 1978) با عامل هیجان¬خواهی مقیاس، معنادار بود (45/0=r) امّا با سایر عاملها معنادار نبود. | ||
کلیدواژهها | ||
زودانگیختگی؛ اعتبار؛ روایی؛ تحلیل عاملی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,223 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 671 |