| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,564,043 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,269,754 |
تحول عادتهای شمارش با انگشتان در کودکان خردسال: نقش سواد و دست برتری | ||
| روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
| مقاله 4، دوره 8، شماره 30، دی 1390، صفحه 157-166 اصل مقاله (247.81 K) | ||
| نویسندگان | ||
| احمد علی پور1؛ فرهاد شقاقی2؛ مجتبی دلیر3 | ||
| 1استاد دانشگاه پیام نور | ||
| 2استادیار دانشگاه پیام نور | ||
| 3دانشجوی دکترا دانشگاه پیام نور | ||
| چکیده | ||
| برای بررسی تحول الگوی عادات شمارش با انگشتان در کودکان خردسال با تأکید بر نقش سواد و دست¬برتری، 200 نفر از کودکان پیش¬دبستانی و دبستانی شهر تهران به روش نمونه¬برداری خوشه¬ای انتخاب شدند و پرسشنامة دست¬برتری چاپمن و چاپمن (1987) و پرسشنامة شمارش با انگشتان (کورن، 1993 ) در مورد آنها اجرا شد. نتایج آزمون خی دو نشان دادند که بین دو گروه پیش¬دبستانی (فاقد سواد) و دبستانی (باسواد) و دو گروه راست¬برتر و چپ¬برتر در الگوی عادات شمارش با انگشتان تفاوت معنادار وجود دارد، امّا بین دو گروه پسر و دختر در الگوی عادات شمارش با انگشتان تفاوت معنادار یافت نشد. اکثر کودکان پیشدبستانی با دست راست (5/23%) و دست چپ (18%) و بیشترکودکان دبستانی با دست راست و همچنین، کودکان راست¬برتر اغلب با دست راست و کودکان چپ¬برتر اغلب با دست چپ شمارش از یک تا 10 را شروع کردند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| عادتهای شمارش با انگشتان؛ دست برتی؛ سواد؛ جنس | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,100 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 408 |
||