| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,557,154 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,266,833 |
شیوع ناتوانیهای خاص خواندن و نوشتن در دانشآموزان دوره ابتدایی | ||
| روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
| مقاله 5، دوره 7، شماره 28، تیر 1390، صفحه 353-363 اصل مقاله (231.68 K) | ||
| نویسندگان | ||
| علی حسینائی1؛ احمد آقاجانی2؛ اعظم نوفرستی3 | ||
| 1مربی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم | ||
| 2کارشناس ارشد روانشناسی | ||
| 3مدبی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم | ||
| چکیده | ||
| به منظور تعیین میزان شیوع ناتوانیهای خاص خواندن و نوشتن در دانشآموزان مقطع ابتدایی، 3282 نفر از دانشآموزان پایههای سوم، چهارم و پنجم مناطق هفتگانه آموزشی استان قم براساس روش نمونهبرداری طبقهای انتخاب شدند. در وهلة اول، معلمان فهرست نشانههای ناتوانیهای یادگیری (فوست و لو، 1995) را برای هر دانشآموز تکمیـل کردند. سپس، کسانی که بیش از سه نشانة ناتوانی خاص یادگیری را داشتند به آزمونهای خوانـدن و نوشتن محقق ساخته پاسخ دادند. ماتریسهای پیشروندة ریون (ریون، 1956) در مورد دانشآموزانی که نمرة پایین¬تر از نمرة ملاک گرفتند، اجرا شد. در نهایت، 3130 دانشآموز که نمرههای آنها در آزمونهای خواندن و نوشتن پایینتر از نمرة ملاک بود و فاقد نقایص هوشی، بینایی، شنوایی و حرکتی بودند، نمونة پژوهش را تشکیل دادند. یافتهها نشان دادند که (1) میزان شیوع ناتوانی خاص خواندن در استان قم، 55/1 درصد و ناتوانی خاص نوشتن، 34/1 درصد است، (2) بین دختران و پسران تفاوت معنادار وجود ندارد، (3) سه پایة تحصیلی از نظر میزان شیوع ناتوانی خاص خواندن تفاوت معنادار دارند و (4) بین مناطق هفتگانة استان قم در میزان شیوع ناتوانی خاص خواندن و نوشتن تفاوت معنادار وجود دارد. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر که نمایانگر تعداد قابل توجة دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای خاص است، نیاز به اقدام پیشگیرانه و درمانی در این زمینه آشکار میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ناتوانی یادگیری؛ ناتوانی خواندن؛ ناتوانی نوشتن؛ دانشآموزان ابتدایی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,298 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 655 |
||