تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,333 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,889 |
نظریه تحول ذهن و رابطه آن با مهارتهای اجتماعی در کودکان و نوجوانان مبتلا به آسیب بینایی | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 27، فروردین 1390، صفحه 219-230 اصل مقاله (356.03 K) | ||
نویسندگان | ||
علی مشهدی1؛ محبوبه هاشمی جوزدانی2؛ حمیرا هاشمی برزآبادی2 | ||
1استادیار دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف شناخت نظریه تحول ذهن و رابطة آن با مهارتهای اجتماعی در کودکان و نوجوانان مبتلا به آسیب بینایی صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان مبتلا به آسیب بینایی شهر مشهد تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهبرداری هدفمند، 43 نفر از این کودکان در 4 گروه سنی (4، 7، 10 و 13 سال) انتخاب شدند. برای اندازهگیری نظریه ذهن از دو تکلیف باور غلط (تکلیف پیشبینی باور؛ پرنر و وایمر، 1987؛ تکلیف پیشـ بینی عمل؛ وایمر و پرنر، 1983) و برای سنجش مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری از مقیاس مهارتهای اجتماعی (فرم معلم؛ گراشام و الیوت، 1990) بهره گرفته شد. داده¬های پژوهش با استفاده از آزمون مجذور کای، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون لوجستیک، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند که بین عملکرد در تکلیف پیشبینی عمل و نمره کلی مهارتهای اجتماعی و عملکرد در هر دو تکلیف (پیشبینی بـاور و پیشبینی عمل) و نمره کلی مشکلات رفتاری رابطة معنادار وجود دارد. همچنین، بهره هوش کلامی و سن، عملـکرد در تکلیف پیشبینی عمل را پیشبینی کردند. | ||
کلیدواژهها | ||
کودکان و نوجوانان با آسیب بینایی؛ نظریه ذهن؛ مهارتهای اجتماعی؛ مشکلات رفتاری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,199 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 759 |