تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,329 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,945 |
بررسی مقدماتی پیشرفت تحولی ترسیم ساعت در کودکان | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 27، فروردین 1390، صفحه 231-243 اصل مقاله (631.69 K) | ||
نویسندگان | ||
کامران گنجی1؛ علی دلاور2؛ رزیتا ذبیحی3 | ||
1استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر ایران ـ ملایر | ||
2استاد دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر ایران ـ تهران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش شناخت تحولی ترسیم ساعت و مفهومسازی زمان در دانشآموزان دبستانی و راهنمایی شهر تهران بود. 161 دانش آموز (106 پسر و 55 دختـر؛ میانگین سنی = 9 و انحراف استاندارد=5/1) فاقد اختلالهای رفتاری، هیجانی، ذهنی و فراگیر تحولی، آزمون ترسیم ساعت (کوهن و دیگران، 2000) را تکمیل کردند. مفهومسازی زمان و ترسیم ساعت به طور جداگانه و با استفاده از نظام نمره¬گذاری کوهن و دیگران (2000) مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشانگر پیشرفت تدریجی ترسیم ساعت و مفهوم زمان از 8 سالگی به بعد بود. همچنین، نتایج آشکار ساخت که خطاهای کیفی نظیر وارونهـ سازی شمارهها، فاصله¬گذاری نامناسب شماره¬ها و پاککردنها در 7 و 8 سالگی متداول است، اما با افزایش سن بهتدریج کاهش می¬یابند. براساس الگوی یافتهها، پیشرفت خطی مشاهده شده در استفاده از ربع دایره، مطرحکنندة این است که بی¬توجهی در کودکان ماهیتی تحولی دارد. به طور کلی، تحول ترسیم ساعت تا اندازه زیادی با نمویافتگی قطعه پیشانی توازی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ترسیم ساعت؛ پیشرفت تحولی؛ کودکان عادی؛ کنشهای اجرایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,033 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 457 |