تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,512 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,315 |
تأثیر آموزش موسیقی در مهارتهای پایه ریاضی کودکان پیشدبستان | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 27، فروردین 1390، صفحه 245-254 اصل مقاله (299.09 K) | ||
نویسندگان | ||
سیدنبی االله قاسم تبار1؛ فرخنده مفیدی2؛ علی زاده محمدی3؛ سیدعبداا قاسم تبار4 | ||
1کارشناس ارشد آموزش و پرورش پیشدبستان | ||
2استاد دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3استادیار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی | ||
4کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی | ||
چکیده | ||
این پژوهش با شناخت بررسی تأثیر آموزش موسیقی اُرف در یادگیری مهار¬تهای پایه ریاضی کودکان پیش¬دبستانی انجام شد. با استفاده از روش نمونه بـرداری در دسترس،30 کودک 5 ساله (16 دختر و 14 پسر) که دامنه هوش آنها بین 110 تا 130 قرار داشت، انتخاب شدند و در دو گروه مداخله و گواه مورد بررسی قرار گرفتند. به اعضای گروه مداخله به مدت3 ماه، هفتهای یک جلسه دو ساعته، موسیقی اُرف آموزش داده شد. سپس، در هر دو گروه، آزمون سنجـش مهارتهای پایه ریاضی کودکان (کهنصدق، 1376) اجـرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش موسیقی اُرف، توانایـی مهارتهای طبقهبنـدی کردن، تشخیص شباهتها و تفاوتها، نگهداری ذهنی عدد و هندسة کودکان پیش دبستانی را افزایش میدهد. در مورد مهارت ردیفکردن بین دو گروه تفاوت معنادار وجود نداشت. در نهایت، تأثیر آموزش موسیقی در یادگیری مهارتهای پایه ریاضی کودکان مورد بحث قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
موسیقی ارف؛ مهارتهای پایه ریاضی؛ یادگیری؛ کودکان پیش دبستان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,917 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 773 |