| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,576,426 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,275,077 |
قصه گویی و تحول مفهوم خدا در کودکان ایرانی و لبنانی | ||
| روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
| مقاله 1، دوره 6، شماره 24، تیر 1389، صفحه 295-306 اصل مقاله (246.46 K) | ||
| نویسندگان | ||
| پریرخ دادستان1؛ امیمه محسن علیق2؛ کاظم رسول زاده طباطبایی3؛ مسعود آذربایجانی4؛ مریم بیات5 | ||
| 1استاد دانشگاه ازاد اسلامی | ||
| 2دکترای روانشناسی | ||
| 3دانشیار دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 4استادیرا پژوهشکده حوزه و دانشگاه | ||
| 5دستیار اموزشی دانشگاه پیام نور | ||
| چکیده | ||
| ایـن پژوهش به بررسی تأثیر قصهگویی برتحول مفهوم خدا در کودکان ایرانی و لبنانی پرداخت. بدین منظور، 238 دختر (138 ایرانـی و 100 لبنانی) و 222 پسـر (107 ایرانی و 115 لبنانی) از دانشآموزان 6 تا 11 ساله ایرانی و لبنانی به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه کنترل و آزمایشی تقسیم شدند. بـرای گروه آزمایشی در هشت جلسه 45 دقیـقهای قصه گفته شد اما گروه کنترل جلسهای نداشت. قبل و بعد از هشت جلسه قصهگویی، مصاحبه بالینی (لارنس، 1965) به منظور بررسی مفهوم خداوند انجام شد. تحلیل کوواریانس نشان داد که قصهگویی بر تحول مفهوم خداوند و همه مؤلفههای آن تأثیر مثبت داشت. نمره کل مفهوم خداوند در دانشآموزان دو جنـس و دو فرهنگ تفاوت معنادار نداشت؛ اما دانشآموزان ایـرانی در دو مؤلفه وجود خداوند در زمان حال و علم مطلق خداوند و دانشآموزان لبنانی در مؤلفه نامرئیبودن خداوند، نمرههای بالاتری کسب کردند. پسران، خداوند را قویتر از دختران توصیف کردند. در پسآزمون، پسران گروه آزمایشی نمره بالاتری نسبت به دختران و گروه کنترل، در مؤلفه ماهیت خداوند به دست آوردند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| قصه گویی؛ مفهوم خدا؛ کودکان ایرانی و لبنانی؛ مطالعه بینفرهنگی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,611 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 856 |
||