| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,558,052 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,267,112 |
نارساییهای شناختی زیربنایی در ناتوانی ریاضی | ||
| روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
| مقاله 1، دوره 6، شماره 23، فروردین 1389، صفحه 187-200 اصل مقاله (247.42 K) | ||
| نویسندگان | ||
| انوشه امین زاده1؛ حمیدرضا حسن آبادی2 | ||
| 1دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی | ||
| 2استادیار دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر اندازه گیری نارساییهای همراه با ناتوانی ریاضی در کودکان بود. در این مطالعه تعداد 46 دانشآموز پایه چهارم دبستان در دو گروه با توانایی متوسط و ناتوان در ریاضی انتخاب شدند به گونهای که بهره هوش و توانایی خواندن آنها تا حد ممکن نزدیک به یکدیگر بودند. حافظهکاری از طریق آزمونهای هوش وکسلر (وکسلر، 1974؛ شهیم، 1373الف) و برج لندن (کالبرتسون و زیلمر، 1998)، بازداری با استفاده از آزمونهای استروپ (اسپرین و استراوس، 1998) و برج لندن و ادراک دیداریـفضایی از طریق شکل تجمعی ری (استریث، 1944) اندازهگیری شدند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان دادند که عملکرد گروه ناتوان در ریاضی، در ادراک و سازماندهی دیداریـفضایی تفاوت معناداری با گروه متوسط در توانایی ریاضی داشت که بیانگر ناتوانی در تحلیل، ترکیب و سازماندهی اطلاعات در گروه ناتوان در ریاضی بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ناتوانی ریاضی؛ کنشهای اجرایی؛ حافظهکاری؛ بازداری پاسخ؛ ادراک دیداری- فضایی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,197 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 661 |
||