تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,450,589 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,467,235 |
تأثیر آموزش خودآموزی کلامی بر کاهش نشانههای برانگیختگی در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 8، دوره 5، شماره 19، فروردین 1388، صفحه 209-220 اصل مقاله (302.71 K) | ||
نویسندگان | ||
صمد قصابی1؛ معصومه تجریشی2؛ سیدمحمود میرزمانی3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی | ||
2استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی | ||
3استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) | ||
چکیده | ||
بهمنظـور بررسی تأثیر آموزش خودآموزی کلامی بر کاهش نشانههـای بـرانگیختگی دانشآمـوزان دارای اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی (ADHD)، 30 پسـر کلاس سوم و چهارم ابتدایی مبتلا بهADHD، بر مبنای فهرست نشانه مرضی کودک (گدو و اسپرافکین، 1999) و مصاحبه بـالینی منطبق بر ملاکهـای تشخـیصی ADHD در DSM-IV-TR (2000) انتخاب و بر مبنای سن، پایه تحصیلی و هوش (آزمون هوش ریون) همتا شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایشی در 8 جلسه یکساعته برنامه آموزشی خودآموزی کلامی را دریافت کردند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادند که بین بهکارگیری خودآموزی کلامی و کاهش نشانههای برانگیختگی رابطه معناداری (01/0P<) وجود دارد. در مجموع، مداخله آموزشی خودآموزی کلامی موجب کاهش نشانههای برانگیختگی در دانش آموزان مبتلا به ADHD شد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختـلال نارساییتوجه؛ فـزونکنشی؛ برانگیختگی؛ خودآموزی کلامی؛ دانشآموز | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,341 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 699 |