| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,551,913 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,265,020 |
مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتار کودکان پیش دبستانی ایرانی | ||
| روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
| مقاله 2، دوره 4، شماره 16، تیر 1387، صفحه 333-343 اصل مقاله (181.74 K) | ||
| نویسنده | ||
| بهشته عبدی | ||
| کارشناس ارشد روانشناسی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم | ||
| چکیده | ||
| با هدف اندازهگیری مهارتهـای اجتماعی، مشکلات درونیسازیشده و مشکلات برونیسازیشده براساس تفاوتهای جنس در کودکان، والدین (1001 = n) و مربیان (284 = n) 518 دختر و 483 پسر (3 تا 5 ساله)، به فرمهای والد و مربی نظام رتبهگذاری مهارتهای اجتماعی (گرشام و الیوت، 1990) پاسخ دادند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان دادند که برحسب رتبهگذاری والدین و مربیان، در زیرمقیاسهای مهارتهای اجتماعی (همیاری، خودمهارگری و مسئولیتپذیری) و مشکلات درونیـ سازیشده (غمگینی، افسردگی و تنهایی) دختران رتبههای بالاتر از پسران بهدست آوردند. پسران در مقایسه با دختران، رتبههای بالاتری در زیرمقیاس مشکلات برونیسازیشده (پرخاشگری، مهار ضعیف خلق و بحث با دیگران) کسب کردند. رتبهگذاری والدین برای نمرههای جرئتورزی در دختران و پسران تفاوت معناداری را نشان نداد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مهارتهای اجتماعی؛ مشکـلات درونیسـازیشده؛ مشکلات برونیسازیشده؛ جنس؛ کودکان پیش دبستانی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,894 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,073 |
||