تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,502 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,301 |
اثربخشی وسیله آموزشی سینا در کاهش خطاهای خواندن کودکان نارساخوان | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 16، تیر 1387، صفحه 343-353 اصل مقاله (223.44 K) | ||
نویسندگان | ||
علی بهاری قرهگوز1؛ مریم سیف نراقی2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی | ||
2استاد دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
30 دانـشآموز نارساخوان از پایههای اول تا سـوم مدارس ابتدایی شهـر تبریز با استفاده از فهرست نارساخوانی (میکائیلی، 1384)، شناسایی شدند. گروه نمونه پس از اجرای آزمون هوش وکسلر کودکان (وکسلر، 1974) و آزمون تشخیصی خواندن (بهاری قرهگوز، 1385)، بهصورت تصادفی بهدو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شد. گروه آزمایشی در مدت سه ماه، 13 جلسه 45 دقیقهای بهطور انفرادی با استفاده از وسیله سینا : وسیله کمکی برای آموزش خواندن (سیف نراقی و نادری، 1382) و گروه کنترل بـه شیوه مرسوم آموزش دیدند. خطاهای خواندن دو گـروه در پیـشآزمون و پسآزمون با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مقایسه شد. نتایج نشان دادند که با ثابت نگهداشتن متغیر هوش، بهکارگیری وسیله آموزشی سینا 48 درصـد از خطاهای خواندن را کاهش میدهـد. بنـابراین معلمها میتوانند بهوسیله آموزشی سینا در بهبود مهارتهای خواندن دانشآموزان نارساخوان، اعتماد کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
وسیله آموزشی سینا؛ نارساخوانی؛ خواندن | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,787 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 711 |