| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,563,724 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,269,635 |
ارتباط بین پنج رگه شخصیتی و پیشرفت تحصیلی | ||
| روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
| مقاله 5، دوره 4، شماره 16، تیر 1387، صفحه 367-376 اصل مقاله (199.71 K) | ||
| نویسندگان | ||
| بهروز آتش روز1؛ شهلا پاکدامن2؛ علی عسگری3 | ||
| 1کارشناس ارشد روانشناسی | ||
| 2استادیار دانشگاه شهید بهشتی | ||
| 3استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی | ||
| چکیده | ||
| بهمنظور پیشبینی پیشرفت تحصیلی براساس رگههای شخصیت، تعداد 200 دانشآموز (100 دختر و 100 پسر) سال اول دبیرستان با نمونهـ برداری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه رگههای پنجگانه شخصیتی NEO-FFI )کاستا و مککری، 1992) پاسخ دادند. برای اندازهگیری پیشرفت تحصیلی از معدل امتحانهای نهایی سال سوم راهنمایی استفاده شد. نتایج نشان دادند که پیشرفت تحصیلی بدون رابطه معنـادار با گشودگی، با رگههای برونـگردی، مقبولیت و وظیفهشنـاسی همبستگی مثبت و با نورزگرایی همبستگی منـفی دارد. نتایج رگرسیون گام به گـام مشخص کرد که تنها دو رگه نـورزگرایی و وظیفهشنـاسی توانست در دو گام حدود 9 درصد واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کنند. نتایج بر پایه نظریه رگههای شخصیتی مورد بحث قرار گرفت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| پیشرفت تحصیلی؛ رگـههای پنجگانه شخصیت؛ دانشآموز | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,966 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,138 |
||