تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,361 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,969 |
ساختار عاملِی فهرست تنِیدگِی ناشِی از انتظارهاِی تحصِیلِی | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 16، تیر 1387، صفحه 387-398 اصل مقاله (323.98 K) | ||
نویسندگان | ||
امید شکری1؛ احمد به پژوه2؛ زهره دانشورپور3؛ محمد مولایی3؛ زهرا نقش4؛ رضا علِی طرخان4؛ فهیمه کهتری5 | ||
1دانشجوی دکترا دانشگاه تربیت معلم | ||
2دانشیار دانشگاه تهران | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی عمومی | ||
4کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی | ||
5کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی | ||
چکیده | ||
بهمنظور بررسی ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی فهرست تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی (AESI؛ انگ و هوان، 2006)، 143 پسر و 182 دختر دبیرستانی فهرست تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی (AESI) و فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی (FNES-B؛ لری، 1983) را تکمیـل کردند. تحلیل عاملی اکتشـافی دو عامل انتظارهای والدیـن/ معلمان و انتظارهای خود را تأیید کرد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی ضمن حمایت از ساختار عاملی به دست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی، نشان دادند که الگوی دو عاملی AESI در مقایسه با الگوی تک عاملی برازش بهتری با دادهها دارد. همبستگی مثبـت معنادار بین نمرههای مقیاس ترس از ارزیابی منفی با نمرههای زیر مقیاسها و نمره کـل AESI مبین روایی همگرای این فهرست بود. همسانی درونی زیرمقیاسها و عامل کلی AESI مناسب بود. نتایج پژوهش حاضر، ثبات ساختار عاملی AESI و اعتبار این فهرست را برای سنجش تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی در دانش آموزان ایرانی نشان دادند. | ||
کلیدواژهها | ||
فهرست تنِیدگِی ناشِی از انتظارهاِی تحصِیلِی؛ ساختار عاملِی؛ تحلِیل عاملِی اکتشافِی؛ تحلِیل عاملِی تأِیِیدِی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,332 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 632 |