| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,553,422 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,265,470 |
بهبود حرمت خود و خودکارآمدی در نوجوانان | ||
| روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
| مقاله 3، دوره 4، شماره 15، فروردین 1387، صفحه 245-252 اصل مقاله (180.74 K) | ||
| نویسندگان | ||
| علی زاده محمدی1؛ علیرضا عابدی2؛ مهدی خانجانی3 | ||
| 1استادیار دانشگاه شهید بهشتی | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی | ||
| 3کارشناس ارشد روانشناسی | ||
| چکیده | ||
| در ایـن پژوهش 20 نوجـوان پسر (14 تا 16 سـاله) از یک مرکز شبانهروزی پسران بیسرپرست و بد سرپرست انتخاب و بهطور تصادفی و مساوی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی به مدت 12 هفته در جلسههای دو ساعته هنر رواندرمانگری شرکت کردند. گروه کنـترل مداخلـهای دریافـت نکرد. حرمـت خود و خودکـارآمدی آزمودنیها، در آغاز و پایان 12 جلسه با استفاده از مقیاس حرمت خود روزنبرگ (1979) و فهرست خودکارآمدی شرر و دیگران (1982) اندازهگیری شدند. یافتهها نشان دادند که حرمت خود و خودکارآمدی گروه آزمایشی افزایش یافته بود ((05/0P <). بهنظر میرسد تمرینهای شناختی ـ رفتاری هنر رواندرمانگری میتواند خودکارآمدی و حرمت خود را در نوجوانان با تقویت اعتماد به توانایی ابراز خود و مثبتاندیشی افزایش دهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حرمت خود؛ خود کارآمدی؛ هنر رواندرمانگری؛ رویآورد شناختی ـ رفتاری؛ نوجوانان بیسرپرست و بدسرپرست | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,557 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,011 |
||