تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,325 |
بهبود حرمت خود و خودکارآمدی در نوجوانان | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 15، فروردین 1387، صفحه 245-252 اصل مقاله (180.74 K) | ||
نویسندگان | ||
علی زاده محمدی1؛ علیرضا عابدی2؛ مهدی خانجانی3 | ||
1استادیار دانشگاه شهید بهشتی | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی | ||
چکیده | ||
در ایـن پژوهش 20 نوجـوان پسر (14 تا 16 سـاله) از یک مرکز شبانهروزی پسران بیسرپرست و بد سرپرست انتخاب و بهطور تصادفی و مساوی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی به مدت 12 هفته در جلسههای دو ساعته هنر رواندرمانگری شرکت کردند. گروه کنـترل مداخلـهای دریافـت نکرد. حرمـت خود و خودکـارآمدی آزمودنیها، در آغاز و پایان 12 جلسه با استفاده از مقیاس حرمت خود روزنبرگ (1979) و فهرست خودکارآمدی شرر و دیگران (1982) اندازهگیری شدند. یافتهها نشان دادند که حرمت خود و خودکارآمدی گروه آزمایشی افزایش یافته بود ((05/0P <). بهنظر میرسد تمرینهای شناختی ـ رفتاری هنر رواندرمانگری میتواند خودکارآمدی و حرمت خود را در نوجوانان با تقویت اعتماد به توانایی ابراز خود و مثبتاندیشی افزایش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
حرمت خود؛ خود کارآمدی؛ هنر رواندرمانگری؛ رویآورد شناختی ـ رفتاری؛ نوجوانان بیسرپرست و بدسرپرست | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,546 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,004 |